Monday, May 2, 2011

AntaRa PMS dan cengeng?


Susah lah nk fhm emosi sbg seorg perempuan ni. Lagi2 klu berlaku nya PMS a.k.a. Pre-Menstrual Syndrome. Ntah knp lah kn, klu waktu yg genting sebegitu.. Lagi lah parah keadaan em0si individu tu. X tau lah klu situasi sebegini berlaku kpd aku se0rg shj atau pd semua org atau sstgh org shj. Masih lagi memikirkan cara bagaimana nk kawal perasaan yg hampeh ni! 




Perempuan yg mengalami PMS ni, sgt2 sensitif. Senang terasa hati n murung x tentu pasal. Padahal, apa yg berlaku tu bukan nya masalah yg serius. Tapi, ntah apa lah masalahnya, nk jgak ambil kisah psl bnda yg remeh temeh kn! Apa lah kau ni p0mpuan, setiap masa nk sensitif? hishh, susah lah cmni! Rimas lah! Kalau nk kaitkan dgn senggugut? klu sakit, mkn lah ubat ataupun jgn keluar rumah selagi kau rasa senggugut tu x kebah2! tamat cerita! hehe...

 Kpd kaum lelaki, kena lah faham masalah wanita ni. Sbb semua wanita mengalami perkara yg sama, secara sedar ataupun tidak. Susah tau nk kawal emosi ni. Dengan hormon yg stabil lg. haha. Jadi, jgnlah terlalu memandang remeh sgt psl bnda2 mcm ni. Tapi, klu pompuan tu setiap masa nk sentisif n buat muka je. X payah lah layan! K0rg lempang je.. Utk aku. Aku benarkan! haha.. Ckp kt dia, x payah lah nk gedik sepanjang masa! :p

Mungkin ada jugak yg kaitkan perempuan dgn bnda `cengeng` ni. Yelah, psl bnda yg remeh je pun. Nak amik hati & jadikan masalah besar. Lepas tu, nangis x tentu psl. Kalau ada yg x tau, cengeng tu apa. Pergi tanya pak cik google jela! haha.. Tapi, aku nk bgtau kt sini lah jgak. Cengeng tu adalah gelaran bg budak2 yg sering menangis atau cepat je mengalirkan air mata.
p/s: macam aku lah tu




0psss, sebentar ya ibu2 n bapak2 sekalian.
apa kaitan dgn huraian2 aku kt atas ni? apa kena dgn aku ni? apa p0int sebenar aku punya entry kali ni?

errr, aku tgh berdukalara ni! Sedih sgt2 lah jugak! huhu.
Nk cerita jugak ke sbb apa? waaaaaaa, x payah lah~ 
sbb masalah ni remeh je k0t! n aku hanya mmpu menangis dlm hati je. Kalau ada yg sanggup jd pendengar, memang dh mencurah2 lah air mata aku ni. Arrrghhh, batinku terseksa!   haha.. :p sempat lagi wt lawak?! mangkuk lah kau ni! Tapi, nak nangis laju2 jugak ni!! Aku rasa mcm diri ni kosong je skrg. Nak cerita kt org pun?? xtau kt sape yg sudi~ huhu..

lagipun, nk simpan air mata ni utk sst yg betul2 berharga. Sbg cth, kegembiraan atau kejayaan yg diidam2kan tercapai.. Cewah! huhu..


Nk x, ikuti suatu perbualan antara anak n bapak;

A: nak kerja boleh?

B: eh? `Mentel` lah!
(mentel adalah bahasa jawa yg bermaksud mengada-ngada)

A: alaaa, bosan lah.

B: x payah! ni bukan masanya utk bekerja! bnyk lg bnda boleh wt kt rumah ni

A: alaaaa, bosan jugak! plg2 tdk pun.. Tidur je. Kalau org tidur, x bg. huhu.
(Terkesima n air mata mula bertakung di kelopak mata)

B: Pergi belajar ke. kt K0lej Komuniti tu ada kelas autokid(???xtau eja??? Lukis plan guna k0mputer???) ataupun, belajar memasak tu! Nanti mak mentua suruh masak, terkial2 plak! masak nasi lembik lah, keras, mentah~

A: .........................
(cuba kawal perasaan sebelum `hujan` turun dgn lebatnya!)

B: x payah kerja laaa.. Kalau b0san sgt, pergi je K0lej K0muniti tu. Belajar apa2 kelas yg berkaitan. Murah je pun, 1 kelas-RM10..

A: ........................
(dlm hati dh memberontak. Arrggghhhh, aku nk kerja jugak!!! Sambil mmbayangkan aku hentak2 kaki n guling2 atas lantai! haha.. Padahal, air mata dh mengalir k0t. huh! baiklah klu xnk bg.. Tapi, xnk wt bnda lain.. xde m0od n tawar hati dah! Merajuk! haha...)


B: ha! cmne?? 


A: alaaaa, x minat lah~ tg0k lah mcm mne nanti.. :`(
(air mata dah mengalir+suara yg serak2 basah menahan sebak)



Sampai di situ jela cerita si anak n bapa yg sgt2 prihatin terhadap anaknya! Dia lebih suka kalau anak dia duduk diam2 kt dalam rumah berbanding keluar membuat perkara2 yg dia rasa ragu2 n x yakin bahawa anak dia mampu buat. Dia sangat risau utk melepaskan anak dia. Begitulah nilai yg ditunjukkan 0leh si bapa.. Maka, si anak pun.. Terpaksa lah menerima hakikat & melindungi cuaca mendung yg tersembunyi di benak hempedu nya itu! Haha.















1 comment:

Anonymous said...

orang tak diketahui- haha. same with me part anak n bapak..kecewa..