Makluman

Kepada awak yang ingin bertanya secara terus dengan saya tentang sesuatu. Mohon inbox di FB atau whatsapp di num +201114345929. Kerana saya jarang hapdet di blog dan kurang cakna dengan komen di sini ya. Memandangkan tiada notifikasi yang saya terima di sini. Ops, salah saya (sila baca= ops, my bad). Hehe. Sekian terima kasih :) Harap maklum.

Thursday, May 5, 2011

::ResiPi Kek Pelangi::



Jom kita kongsi resepi membuat kek pelangi
memandangkan ada yg tgh b0san duduk kt rumah tu kn
sekurg2 nya, marilah sama2 melakukan kerja2 yg berfaedah sikit kn


Antara bahan-bahan yg diperlukan;
Tepung gandum
Tepung naik sendiri
Baking powder
5 biji telur (dipukul terlebih dahulu)
Pewarna (ikut citarasa)
Perasa vanila
Gula
Majerin





Cara menyediakan:


 Sediakan bahan-bahan yg telah disenaraikan di atas. Dan yg plg penting penyukat utk semua bahan2 tu. Utk mnyediakn kek ni senang je. Guna cawan plastik paling murah kt rumah anda. Jgn kecil sgt, dan jgn besar sgt. yg sederhana je. 

Sebab, lepas ni anda hanya perlu menggunakan 1 sukatan cawan bg setiap bahan yg digunakan. Senang je!



Masukkan marjerin dan gula. Kemudian, kacau hingga sebati.




Selepas shj dah kembang n sebati



Masukkan pula 5 biji telur 

Dan, juga perisa vanila ataupun esen vanila. Gaul bahan-bahan tu


 

Selepas dah sebati, masukkan tepung naik sendiri dan tepung gandum
(1 cawan je. Seperti dlm gambar)

0psss, jgn lupa masukkan jua baking powder



kemudian, gaul dan gaul lagi. Mengikut kelajuan mesin pembancuh yg sesuai, agar tepung tdk bertaburan





Setelah semua bahan dah sebati, ia akan kelihatan seperti ini!
Dan, boleh je klu nk terus masuk dlm oven, tp... X jd lah kek pelangi. Hehe.



Pilih apa2 warna yg anda rasa menarik.
Hijau, biru, merah, c0klat ataupun kuning(xpayah letak apa2 warna pd acuan yg asal)




Sediakan bekas dan kertas minyak utk meletakkan acuan kek td utk dibakar

Kemudian, bakar kek tu pd suhu 180 degree Celcius selama 45 minit atau sehingga masak



Beginilah rupa kek yg sudah siap dibakar!
Senang je kan...



Kek yg cantik dan berwarna2 ini sudah sedia utk dimakan! 

Yummy~~







Tips berguna:

-Semasa menggaul, jgn lah anda menukar2 arah pusingan gaulan. Kerana dipercayai, akan mmbuatkan kek menjadi bentat!






No comments:

Banyaknya suka menyibuk