Tuesday, May 31, 2011

Albert Enstein cipta apa erkkk??

Salam rakan sekalian..

Tetiba teringat peribahasa 'Yang bulat tidak akan datang bergolek, Yang pipih tidak akan datang melayang'.. Kalau nak kaitkan dengan situasi aku ni ialah tentang I.L.M.U.
xkan ilmu tu dtg tiba-tiba dpn mata, kalau bukan kita dgn sendiri nya pergi cari~
Yela, ada suatu malam tu.. Mak aku ada tanya lah kan.. Enstein tu cipta apa erk?? Aku dengan terpinga-pinga n terkedu, x tahu nak jawab apa. Yela, kt sekolah mana ada belajar psl sejarah Enstein pun.. Tapi, aku jawablah yg dia ada bgtau dunia psl formula2 Fizik dia tuh.. Haha. Tak kan nk diam je kot.. Ego yg kita tahu semua benda tu mestilah ada kan.. Adui la, niat x bleh blah langsung. Hehe.. jadi, aku ni plak, dengan rasa semangat nya. Dan xnk perkara yg sama brlaku kalau2 ada org lain plak tanya soalan yg sama. Kemudian, aku x tau nk jawab apa. Bukan kah itu suatu perkara yg sgt2 rugi?? Hehe..
Maka, aku pun pergilah google dan jumpa lah sikit info kt wikipedia ni..







Waktu tu, baru aku perasan yg sebenarnya ilmu kt dada ni x lengkap lagi. Ilmu yg dikatakan banyak ni pun, sebenarnya hanya lah umpama setitik air lautan yg besar berbanding dgn ilmu Allah tu.. Sumpah banyak lagi benda yg perlu kita belajar. 
Walaupun kita tgh berjalan membeli belah sekali pun, sebenarnya ada je ilmu yg kita akan dpt.. Ilmu tu ada di mana-mana shj. Bergantung pada diri masing-masing lah kan.. Nak atau pun xnk??? Hehe..
"Tuntutlah Ilmu hingga ke negara China sekalipun"
Alaaa, x payah lah sampai kt China tu ha. Yang dalam negara pun x sempai nk teroka semua. Dah berangan mat Jenin plak kan.. huhu..

Eh, aku kan dh baca sikit2 info psl Enstein tu. Nak lah kongsi gak dengan korg~
Perkara yg membuatkan org kenal dia ialah, sbb dia ni telah menerima Anugerah hadiah Nobel dalam bidang Fizik mengenai kesan Fotoelektrik dan sumbangannya  terhadap Fizik Teori.
hebat kot! Kalau kita nk buat suatu penemuan sains mcm ni?? Mahu nya, jd bengong kot.. Haha... Belajar pun bagai nak pecah kepala..
Tapi, si Enstein ni.. Boleh plak dia jumpa teori cmni kan.. 
Lepas tu, menambahkan beban subjek kt kita lagi??.. Haha.. Just kiddin'..

Kalau anda adalah pelajar sains dan belajar Fizik. mesti kena tahu sumbangan2 Enstein ni kan.. hehe.. X kan nk belajar je? Ada bnyk lagi kot teori si Enstein ni keluarkan. Pasal molekul, konsep relatif lagi, dsb. Aku mcm mls nk selidik lg.. Haha.. Kalau nk buka satu persatu fakta dia ni, pening kot. Kena berguru lah gamaknya.. Hehe..







kesimpulan kt sini..
Jgn berasa jemu utk belajar benda baru K!! 

Sedangkan Jihad Ilmiah itu adalah jalan perjuangan menuju pd keredhaan Allah. Kalau kita terkorban sekalipun ketika sedang menuntut ilmu. Ketahuilah bahawa kita akan tergolong dalam mereka yg mati Syahid..


Maksudnya: Daripada Anas Radiallahu `anhu katanya, sabda Rasulullah SAW, 
" Sesiapa yang keluar untuk menuntut ilmu bererti ia berjuang pada jalan Allah sehinggalah ia kembali"

Wallahu`alam







No comments: