Friday, April 29, 2011

PerasaaN yang tiDak terungkaP

images (1)
Right n0w
In the middle of b0red day
I Missed Everything at PASUM!
Like a crazy 0ne
Seriously! Damn It!

Missed t0 go the lecturer n tut0rial class

Missed to have the gossip time with Z2

Missed C612

Missed my study table s0 much

Missed t0 stay at late night with crispy `kerepek`

Missed the chatting hour with charming rum8, Faezah n Micak

Missed KK12`s kafe f0od n cincau`s drink t0o

Missed Abg Syed n the rest 0f B0ria`s pe0ple

Missed NEGU 6131! people t0o

::S0 many things that I missed here n unc0untable mem0ries there::

all of th0se stuff,
really make me such a horrible pers0n!
because it`s kind 0f t0rture 0n my feeling n making me s0 suck!!!



apa yg mmpu aku buat adalah..

frust menonggeng
Men0nggeng

frust_DW_Wirtschaft_712173p
hantuk kepala kt dinding

frust
tarik rambut smpai b0tak

frust
hiris tgn dgn pisau

funny-sleep-positon-01
tidur sampai lebam



Anda pula bagaimana?

ish, aku xde lah nk buat semua bnda yg kt atas tu.. haha.. lg baik kalau kita semua ni ambil waktu yg terluang dgn berbuat hal yg demikian…

solat
S0lat Sunat

solat (1)
Mengaji atau berd0a n berzikir

cleaning77_ri07[1]
Kemas rumah

1796cooking
Belajar memasak

dan banyak lagi!!!




But Then, Y0u will disc0ver behinds all 0f th0se matter is…
Good_Bye_Cruel_World








Kau sudaH SyiRiK kePaDa ALLAH, tahu?!!



بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani




Ingatkah kau ketika kau sedang solat?
Apabila kau solat kerana untuk mengelakkan diri kau dari dihukum atau dimarahi ibu bapa kau,
Atau untuk dilihat sebagai budak surau yang rajin solat,
Atau untuk memastikan gadis-gadis atau jejaka-jejaka memandang kau sebagai seorang yang boleh dibuat pasangan hidup,



Apakah tujuan sebenar solat mu?

Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?




Ingatkah kau ketika kau sedang berpuasa?
Apabila kau sedang berpuasa fardu mahupun sunat untuk mengelakkan diri kau dari dihukum atau dimarahi ibu bapa kau,
Atau untuk memastikan berat kau tidak bertambah,
Atau untuk menjimatkan duit demi membeli iPhone mahupun BlackBerry,

Apakah tujuan kau berpenat ketika berpuasa?
Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?



Ingatkah kau ketika kau sedang bersedekah?
Apabila kau bersedekah semata-mata untuk dianggap sebagai seorang yang mempunyai belas kasihan,
Atau untuk menutup malu kerana kau terlihat rakan kau menderma dengan jumlah yang banyak,
Atau untuk memberitahu kepada orang ramai bahawa kau mampu menderma kepada fakir miskin,

Apakah tujuan kau memberikan sedekah?

Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?






Ingatkah kau ketika kau sedang menaip ayat-ayat al-Quran di status facebook?

Apabila kau menaip ayat-ayat al-Quran semata-mata untuk mendapat "Like",
Atau untuk memastikan rakan-rakan kau tahu bahawa kau menghafal setiap ayat di dalam al-Quran,
Atau untuk menambat hati si dia yang layak digelar 'Ustaz' dan 'Ustazah',


Adakah tujuan kau hanya untuk mendapat "Like"?
Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?





Ingatkah kau ketika kau sedang mengulangkaji buku-buku Module 4 mahupun O&G?

Apabila kau mengulangkaji pelajaran semata-mata kerana disuruh oleh kedua ibu bapa kau,
Atau untuk menjadi seorang doktor yang kaya raya semata-mata,
Atau untuk menjadi seorang yang dianggap rajin dan 'star' oleh rakan-rakan kau,

Apakah tujuan kau bersusah payah menelaah?

Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?




Ingatkah kau ketika kau mencintai seseorang?

Apabila kau mencintainya kerana kecantikannya atau kekacakannya,
Atau kau mencintainya kerana kelunakan suaranya atau sifat maskulinnya,
Atau kau mencintainya lebih dari cinta kau terhadap Allah,


Mengapakah kau mencintai dia?

Kau sudah syirik kepada Allah, tahu?





Sebuah hadis dari Rasulullah s.a.w berbunyi:
"Sesiapa bersolah kerana hendak memperlihatkan kepada orang maka dia menjadi seorang yg menyekutukan Allah s.w.t, sesiapa yang berpuasa kerana hendak memperlihatkn kepada orang, dia juga menyekutukan Allah s.w.t dan sesiapa yg bersedekah kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada org, dia juga menyekutukan Allah s.w.t."
Sebuah lagi hadis dari Rasulullah s.a.w yang lebih menakutkan berbunyi:
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, diceritakan : Orang-orang berkelompok-kelompok dari Abu Hurairah,

Natil penduduk Syam berkata padanya : "Wahai Tuan, ceritakanlah kepadaku sebuah hadits yang engkau dengar dari Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam !".

Ia berkata : "Ya, saya mendengar RasulullahShalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : "Sesungguhnya orang yang paling pertama diadili pada hari qiyamat adalah seseorang yang mati syahid, ia didatangkan dan ditanyakan ni'mat­-ni'matnya, lalu ia mengakuinya.

Dia berfirman : "Apakah yang kamu amalkan di dunia ? ". Ia menjawab : "Saya berperang sampai mati syahid".

Dia berfirman : "Kamu berdusta, tetapi kamu berperang agar dikatakan sebagai pemberani dan itu telah dikatakan".

Kemudian ia diperintahkan, lalu wajahnya ditarik sehingga ia dilemparkan kedalam neraka.


Seorang yang memperlajari Ilmu, mengajarkannya dan membaca Al Qur'an di­datangkan. Nikmat-nikmatnya, ditanyakan dan ia mengakuinya.

Dia berfirman : "Apakah yang kamu kerjakan di dunia ?".

Ia menjawab : "Saya mempelajari Ilmu, mengajarkannya, dan saya membaca Qur'an karena-Mu". 

Dia berfirman : "Kamu berdusta, karena kamu mempelajari Ilmu agar dikatakan pandai dan kamu membaca Al Qur'an agar dikatakan sebagai qari', dan itu semua telah diucapkan".

Kemudian diperintahkan, lalu wajahnya ditarik sampai dicampakkan kedalam neraka.

Dan seorang yang diberi kelapangan oleh Allah dan diberi berbagai macam seluruh harta didatangkan dan ditanyakan ni'mat-ni'matnya lalu ia mengakuinya.

Dia berfirman : "Apakah yang kamu kerjakan di dunia ?".

Ia menjawab : "Saya tidak meninggalkan jalan yang mana engkau senang untuk di infakkannya (harta) melainkan saya menginfakkannya karena-Mu".

Dia berfirman : "Kamu berdusta, tetapi kamu kerjakan agar dikatakan sebagai dermawan, dan itu telah dikatakan".

Ia diperintahkan, lalu ditarik wajahnya kemudian dilemparkan kedalam neraka".


(Hadits ditakhrij oleh Muslim).
 







Sampai bilakah kau mahu syirik kepada Allah?

Jadi pembaca sekalian, kita mestilah mahu sentiasa ikhlas, sentiasa ikhlas kan diri kita kerana Allah s.w.t

Ikhlaskan niat kita hanya demi Allah s.w.t, kerana sesungguhnya Allah dan Allah sahajalah tujuan hidup kita di muka bumi ini.



والله أعلم





Thursday, April 28, 2011

Pesta Buku AntaraBangsa (PBAKL) 10/11





AWES0ME!!
just right w0rd t0 describe that event





Fuhhh, alhamdulillah. Sampai jugak ke sana. n selamat pergi n pulang~ hehe..

Mula2 dgr iklan2 pasal pesta buku ni kn, aku dh teruja giler! nak pergi! Waktu tu, 0tak dah ligat memikirkan cara nk pergi sana. Dalam pd waktu yg sama lah kan, aku nk lah jgak amik kesempatan nk biasakan diri pandu keta s0rg2 n pergi tmpat yg lebih jauh dr sabak bernam ni. Ehem2, apa lagi.. Bermulalah sandiwara antara aku n parents. x padan dgn umur lah aku ni kn! sgt2 mengada. Susah jugak lah d0rg nk lepaskan aku. Yela, dah lah aku samar2 dgn jalan kt KL tu, lg2 ini adalah pertama kali aku bwk keta sendiri.  Maka, sesi b0dek, pujuk n rajuk pun berlangsung lah~ haha.. Dan akhirnya, aku diizinkan pergi ke pesta buku tu, dgn menaiki kereta yg dipandu 0leh aku sendiri! wah3x, lg lah teruja. Tp, cuak kebebeh jgak lah kn. Sbb kali pertama k0t ni. Jadi, aku ajaklah kwn sebagai peneman. 




Haida & Ira
Dua2 tgh cuti dan tgh b0san mcm aku jugak! n mereka juga hantu n0vel!


Memandangkan kami x tau jln ke PWTC n nk elak kesesakan jln raya. Aku cadang, letak kereta kt UM. Lepas tu, naik LRT je n terus ke PWTC. Tp, perancangan tersebut berubah di prtghn jln sbb kami nmpk KL Sentral. Sebenarnya, aku pun bukan tau sgt jln nk pergi UM. Teruk kn?!! haha.. Padahal dh setahun duduk kt sana. Jadi, nk selamat n nk elak drpd sesat sebelum sampai ke UM. Kami pun ambil keputusan utk amik LRT dari situ je. Terpusing2 jugak lah kt kwsn tu sebelum jumpa tmpt parking. Memang kec0h lah dlm kereta tu & h0n kereta belakang yg bertubi2 tu mmbuatkan aku sebal seketika. X nmpk tanda P ke kt kereta aku ni? Faham2 lah sikit! 0rg baru belajar ni. Huhu. Selesai meletakkan kereta tu di tmpt yg selamat, kami pun gerak naik. xnk buang masa. waktu tu pun dh pukul 11 pg.




Muka gembira sbb dh nk sampai ke tmpt yg dituju
n berasa lega! Fuhhh, selamat jugak~ ahaha..

sampai2 je kt Pesta buku tu, bo0th pertama yg kami singgah ialah Karangkraf Pr0ducti0n. W0w, bnyk lah jugak buku dlm tu.. Haida n Ira dah serbu bahagian n0vel. Mula2, aku ikut je mana mereka pergi. Tp, cm b0san je. Sbb aku x layan lah n0vel2 cinta ni. My abah w0n`t let me to read th0se kind of b0ok lah. Tp, aku ada lah jugak curi2 baca klu2 tgh b0san. Itu pun b0leh dikira, berapa je yg aku yg dah baca. X sampai 10 pun. Hehe. Lepas tu, aku pun pusing2 ke tempat lain. Berpinar2 mata sbb bnyk sgt buku. Klu aku ada bnyk duit lah kn, memang aku b0rong lah semua tu. Majalah2 pun bnyk jugak. Nak senaraikan ke kt sini? x payah lah... Pergi sendiri ke PWTC tu, klu nk rasai suasana nya cmne. Hehe.


Pusing dan pusing, aku singgah jap kt bahagian n0vel Ramlee Awang Murshid. Ha! yg ni 0k skit. N0vel yg dia tulis kebanyakan nya jenis thriller, tp bukan bermakna dia x tulis langsung psl cinta. Tp, n0vel dia jenis klasik skit. Belek dan belek, aku amik yg ni 1! Harga pun turun 15%. Dari RM19.90 jd RM15! Hehe.


N0vel kedua yg aku miliki selepas Denyut Kasih Medik. X sabar nk baca. 0rg ckp, n0vel ni best. 0keh2, nanti aku buktikan betul ke?!! hehehe...



Adalah jugak buku2 lain yg aku beli.. Antaranya~






B0oth Karangkraf tu kan, baru satu je kt0rg singgah. Lepas tu, kt0rg pun gerak keluar n pergi ke b0oth lain plak. Perggghhh, aku fikir 1 bahagian je pesta buku ni. Rupa-rupanya, sampai aras 3 la weh! haha.. Amik kau! Sumpah penat. Jalan sana, pusing sini.. Belek itu ini.. N duit yg mengalir mcm air. Memang terbaik ah! huhu. Dah la aku x sarapan apa2 td, waktu tu pun `lunch time` dah nk abis. Lapar+haus+penat+kaki lenguh! dah x terdaya lagi badan ni. Tp kn, aku x puas lagi nk pusing2 dlm tu.. n ada lagi bo0th aku x singgah. Huh! Disebabkan masing2 pun rasa apa yg aku rasa n nak elak jam 0rg2 bekerja balik dari 0fis. Maka kt0rg pun gerak keluar dari pesta tu pukul 2++... D0esnt` remember the exactly time! huhu.



Sedikit imbasan~



sedang ralit membelek buku. Ada awek cun pnggil. Hehe. Jumpa Zetty kt b0oth Telaga Biru.
Lepas tu, jln2 lagi. Terserempak pulak dgn Fifah n Anis. 





Anak siapa lah ni? Rajin nya!





 antara buku2 yg terdapat di pesta buku tersebut!





sesi temu ramah dgn para artis yg dtg. 
Tp, yg ni adalah sesi perbincangan ilimiah. Aku x sempat nk ikuti apa yg dibincangkan. nk kejar masa. Hehe.


Lepas makan+s0lat+rehat sekejap kt KL Sentral. Kt0rg pun gerak pulang. Waktu tu pun dah pukul 4. Bergegas jugak lah! Takut nanti jam teruk.. Dah la x tau jalan. 0k, memang masalah kn! Kalau ngade2 nk makan angin, tp x tau jalan! huhu.. memg pdn muka! Lagi padan muka bila, balik bukan ikut jalan Shah Alam.. tp, ikut jln Sg. Bul0h! Mak Abah pesan, supaya ikut jln aku pergi td. Huh! ntah mcm mne. Kt0rg trlepas pndg plak.. Ad0i! Terlebih pdn muka lagi, bila tersekat kt jalan raya! Mak aiiiihhhh, bertmbh sebal hati ni. Telef0n plak asyik berdering2 je. Mak dah risau aku ikut jln tu sbb jauh n Abah plak asyik tnya dh kt mne.. Rupa2nya, ada `accident` lah! patutlah ada ambulans n b0mba ulang2 alik kt situ.. memandangkan jln yg sempit n berliku2 kt situ, mngkin mnjadi salah satu sbb knp berlakunya accident tersebut.. ayat nk skema je kan! hehe...

Lama jugak lah tersekat kt jam tu.. lebih kurg sejam. B0san! n x bergerak lngsung k0t! klu k0rg kn, apa yg k0rg buat? ehem2.. ini yg kt0rg buat! haha.. 




kt KUSESS kn, 0rg ckp.. Ira ni kembar aku?? siap ejek aku dgn nama Shar0n lg sbb Shahira yg brgabung dgn nama bpk dye-Har0n... jadilah SHAR0N.. haha..
betul ke sama? errrrr, mgkin aku x pkai cermin mata waktu ni, jd x nmpk sgt lah kami ni kembar yg tu kn.. hehe..





ini lah yg kit0rg buat~
ambil gambar.. sempat kn?! haha..


pemandu berhemah ni.. cepat! sapa nk tempah sy pergi jln2 KL lagi? hehe..





Dah lepas dr kwsn accident tu kn.. Baru lega skit n jalan pun lengang n lancar je! Fuhhh, alhamdulillah~



sebelum meneruskan prjlnn, singgah kt Satay Hut Tanjung Karang! Perut masing2 berbunyi n mer0nta2 minta diisi. hehe... 










Makan sudah! Mer0nggeng pun sudah! 
J0m balik!!! 

^.^








p/s;
Pengajaran hari ini,
-jgn berlagak pandai. Ringankan mulut bertanya
-siapa2 yg nk pergi pesta buku yg cmni, fikir dulu nk beli apa n apa
-sediakan wang yang secukupnya
-berani n cekal dlm mengatasi kelemahan diri
-klu nk drive tu, kena pandai tg0k signb0ard je. Sumpah xkn sesat! klu sesat pun, dlm Malaysia jgak! haha.
-Bersabar bila mnghadapi sst situasi tu














Thursday, April 21, 2011

KeRJA 0h keRJa



SaLam kawan2!!


dh hampir seminggu aku duduk tanam anggur kt rumah ni kn... haiiisshhh, satu haprak pun aku x dpt apa2 dgn d0k melangut cmni.. sumpah b0san! bnda terakhir n plg kerap aku wt bila b0san semestinya tidur! tu jela aku mmpu buat. tidur smpai lebam kn.. haha.. trend ayat budak2 skrg- lebam2, laju2!.. klu abah aku dgr adanya tatabahasa cmni, kena balun jela dgn dye.. guna prkatan `best gilerr` pun dye naik nyampah~ haha.. hurm, aku pun c0ol jela.. pndai2 c0ver klu nk guna ayat2 ni.. huhu.. 




errr, nk dijadikan cerita.. aku mcm fed up sbb dh b0san! haha.. jd, aku buat keputusan bahawa aku  kena wt sst ni.. mlm td, sembang dgn mak..

`mak, b0san lah duk kat umah~ nk g kerja bleh?`

`prgi lah.. yg kamu duk terperap dlm bilik n ngadap lappy 24 jam tu pehal?!!`
(kant0i di situ)

`kerja apa meh?`

`pergi lah tnya kak ika kamu tu, yg banci2 tu ada lg x kos0ng? klu x pun, pergi Kuala Selang0r tuh, tnya Yanie ad krja kos0ng lain x? p0t pet p0t pet.. kedai buku.. p0t pet p0t pet.... supermarket.... kedai kek... bla, bla, bla.......`

`Kuala Selang0r?? mcm best je.. McD pun baru bukk tuh.. hehe.. ishh, x payah laaa... duit minyak lg.. eh, x sanggup lah eden nk ulang alik.. baik cari kt sabak ni je! mcm kt sini xde krja ks0ng je dah.. haha`

bla..bla...bla...
perbualan disambung dgn mnyentuh isu2 yg tiada kaitan dgn entry ni.. hehe..


tg0k tu! mak aku pun dah sokong aku pergi cari kerja.. tp..tp..tp... aku sgt2 malas nk pergi survey! aku ni bukan nya jenis yg rajin merayau2 sgt. pergi satu kedai ke kedai yg lain.. sgt x gemar! tp, nk kerja.. apalah bungek sgt aku ni kn.. drpd aku `menghabihkan b0reh` je kt rumah ni... lebih baik pergi mencari mata pendapatan kt luar sana.. cewahhh!! Bak kata atuk aku, cabut rumput kt kebun jelerrr.... Dia siap suruh aku duduk kt umah dye, t0long apa yg patut kt kebun2 dye tuh.. haha.. aku mcm??? x nk lah! abis r0sak tgn aku! turun lah saham klu cmtu kn..kena berjemur terik panas lg.. lg lah aku xnk! ops, apa ke gedik sgt nadia ni? xde ah, memain je.. lepas tu kan, 0rg ada ckp jugak.. apsal lah kau x krja dgn mak bpk kau je? aku fkir balik, ada kerja apa je? t0long mak susun2 fail, isi b0rg, kira debit??? tidak..tidak.. aku x suka lah kerja kt 0fis ni~ mati siput aku kt situ.. haha. bukan cmtu sebenarnya, aku xnk lah kerja bwh satu bumbung dgn keluarga. x nj0y sgt.. hehe.. 

hurm, inilah budak2 skrg kn. Nk kerja! tp, bnyk s0ngeh! terlalu memilih.. apa nk jd.. lepas tu, salahkan kerajaan. Nk kerja yg setaraf dgn tahap pendidikan d0rg.. susah sgt nk bersyukur kn! xnk kerja yg biasa2 dulu.. terlalu demand sgt pesal?? huhu.. sama je dgn yg menulis ni! ingat kerja tu dtg berg0lek kt depan mata ke klu asyik duduk terperap kt rumah tu?? ish! x payah nk jd Mat Jenin la weh!



yela2, mulai minggu depan ni.. aku akan mulakan sesi pencarian kerja! hehe.. x kisah lah kerja apa kn.. janji dpt lah skit2 hasil dye.. mana lah tau, untung2 dpt tukar enset yg dh berketak2 tu.. AMIN!! Mula kt mana dulu ea?? 0keh2, i g0t IT!! :)






Psstttt, kt FB pun dh b0san! aku x tau apa masalah. Malas dh nk 0n9. klu aku 0n9 pun, aku akan appear 0ff9 kt chatb0x. Sbb apa ntah? malas nk layan k0t! n geram, sbb yg tgh 0n9 kt situ 100++ tp semua cm x wujud je. Kalau dulu tuh, batak giler lah.. stiap masa 0n9! haiisshhh, b0san! Status plak dh kekeringan idea nk update apa . Ada gak suara2 yg suruh aku wt akaun tweeter tu. errkkk?? aku x minat sgt bnda2 tu.. nk kena g0dek sana sini lg... b0san jugak! yg ada ni pun x terlayan. Biar lah, sekurg2 nya.. klu dh b0san sgt! aku cari lah apa2 aktiviti yg berfaedah sikit kn! walaupun ada je aktiviti yg aku akan wt, tp semua aktiviti2 tu semua nya sama n berulang2. Tetap b0san! haha... sebenarnya, ada je bnda lain bleh wt.. layan K0rea? kdg2 tu mcm b0san jugak! sbb feeling s0rg2! xde teman nk tg0k sesama.. huhu.. 0k2, i`ve t0 take s0me acti0n!!