Thursday, May 26, 2011

Interview kerja ekspress dan berjaya tapi tolak!



Gambar hiasan

Apa punya perangai lah kan. Haha. Serius ntah apa2.. 
Mcm ni tau. Kt tempat aku ni, Jakel yg kedai kain tu nk bukak cawangan kt Sungai Besar. Mak aku lah ni yg beria. Dia suruh aku pergi jela temuduga kerja tu kan. Alang-alang bosan sgt kt rumah tu~ 

Mula-mula aku mcm berminat lah jugak, tapi mak aku x bgtau tarikh yg spesifik bila temuduga tuh. Dan nasib lah baik, semalam(26 Mei) tu aku pergi merayau-rayau jap kt pekan tu kan.. Tapi, x perasan lak ada banner psl segala maklumat temuduga tuh. Jd, aku wt selamba jela. Waktu tu aku sorg2 je wt rondaan.. Lepas tu, rondaan yg kedua plak. Mak aku ikut sekali sbb dia mcm x puas ati. Haha.. 
Tengok punya tengok. Pergghh, temuduga tu hari tu jugak. Dengan perasaan cool n x bersedia nya.. Kami dua beranak pergilah menempek kt tempat yg diadakan temuduga tuh. Nasib lah akak tu sporting kan. Sumpah ntah apa2. Aku nak gelak je sepanjang isi borang n tunggu giliran tu. Senyum2 kambing jela yg mmpu aku lakukan.. Yela, dgn pengalaman bekerja yg kosong nya. Zero kot dtg sana.. Pen pun x terbawa. Nasib lah ada pakwe hensem ni bg pinjam pen kan.. Haha.. 
Lepas 2 minit hantar borang, terus je nama aku kena panggil.. What?? Padahal ramai je org lain tgh tunggu kt tepi-tepi tu kan. Tapi, aku bukan nya harap sgt dpt kerja ni. Jadi, aku redah jela. Tp, dlm hati selawat lah jugak kan.. Hehe.. 

A: Kenalkan diri adik
B:bla..bla..
A: x kisah ke kerja penat-penat ni?? Kena berdiri n xde duduk. X boleh main henset..
B: Ala kak, keja apa yg x penat kan. Kecuali tidur.. (sempat buat lawak plak. Haha) Saya x kisah pun lah. Saya nk kerja ni utk isi masa cuti saya je~
A: 0uh, psl gaji ni. Kami x dpt lah nk bg yg tinggi2 setaraf dgn diploma n ijazah punya level. Plg2 x, RM500 tu lah pendahuluan gaji adik..
B: Hah?? sy budak lg.. Belum ijazah pun lah. Saya x kisah jugak.. Huhu.. Lagipun, sy nk jd part-timer je.
A: Hurm, tu la masalah skrg. Klu bleh, kami nk yg permanent. Sbb klu adik diterima, kena pergi training. Kt Tanjung Karang selama sebulan..
B: ???????
(aku dah agak speechless)
A: Itu yg akak nk gtau awal2 ni.. Boleh ke agak2 kalau sabtu ni pergi training tu?? Kami ada sediakan hostel kat sana.. Gaji plak, duit makan jela eh.
B: Errrr, nanti sy bincang dgn Parents dulu lah.
A: 0k, nanti kalau adik diterima. Kami akan tipon. Kalau xde, maksudnya adik x dpt lah kerja ni..

Bla..bla..bla..


Whooaa, best lah kan klu cmni je temuduga. Soalan dia pun x mencabar sgt.. Haha.. 
Dipendekkan cerita, petang tu jugak.. Pihak temuduga jakel tu tipon aku. Aku diterima weh!! Haha. Dia dah suruh bawak bantal n barang2 keperluan diri lagi.. tapi, aku tolak dengan cara yg aman lah. Sebab aku xnk pergi training SEBULAN kt Tanjung Karang tuh.. Hish, X sanggup kot! Xnk! Haha..
Jadi, aku agak terkilan juga sebab tolak mcm tu je kan.. Tapi, sekejap je. Lepas tu, dh x kisah apa2.. 


Cuma kan.. aku teringat dgn pakwe yg bg aku pinjam pen td je. Hensem kot.. rugi aku x tegur dia td, dan bg biz card..  Aku sangat2 mempoyokan diri dan x pandang sesiapa pun.. Huhu.. Muka dia pun aku x berapa ingat.. Aduh! Betapa ruginya aku ni kan.. Lepas tu, mak aku cerita yg dia tu peramah semacam... Hehe.. Tanya2 psl aku.. Ceh, blushing kot! :p






Tetiba je Peter Gade kan.. haha.. Ada sikit-sikit bayangan muka dia yg lebih kurg mcm Peter Gade kot.. Hensem lah dia. Dapat tahu nama pun ok kot.. Klu tgok umur, mngkin sebaya ataupun ntah laa.. Hehe.. comel sangat lah..
Aduh! Angin cintun mana lah yg hinggap kt aku ni kn.. Tapi, lama-lama aku sedar lah jugak. Nak harapkan keajaiban terjadi? X mungkin lah. 
Jadi, aku hnya mmpu berdoa. 
Semoga dia bertemu jodoh yg solehah dan yg setaraf dgn diri dia.. huhu.. Ayat pasrah je kan. Tapi, nak lah jugak jumpa dgn dia.. sekali je..

0k nadia! Stop  it!! haha.. X malu ke apa?? :p
begitulah pengalaman temuduga kerja aku berakhir~








No comments: