Wednesday, December 28, 2011

RANDOM 8th - Fakta @ Merepek



Malas lah nak update! Tapi nak jugak conteng-conteng kt blog ni. Rinduuuuu~ Haha.. Apakah? :p



Sekadar gambar hiasan semata-mata


#1
Alhamdulillah, assesment Physiology & Histology dah tamat! Senang hati untuk seketika. Konon lah kan. Padahal banyak lagi subjek lain yang perlu di ulang kaji\! Jangan nak leka sangatlah....


#2
Dah tahu tarikh 'winter break' bila.. Yakni, waktu di mana kami diberi masa untuk study. Pendek cerita, Study Week lah..

27 Januari 2010-11 Febuari 2012

Amik kau! kasi bold, besar dan berwarna font tarikh tu! Haha.. 
sila ambil perhatian okay, Study Week tu bukan 'Honeymoon Week'! :p
Jadi, sila manfaatkan sebaik-baiknya waktu yang ada.....
Tapi, jadual exam belum tahu lagi lah.. Sabar eh. Belajar dan siap sedia je dulu. Tak payah nak kecoh-kecoh sangat...

#3
Aku baru kebah dari demam. Alhamdulillah... Masuk kali ni, dah 2 kali aku tak sihat semenjak berada kt Mesir ni. Apakah imuniti badan aku ni tak kuat?????? Manja lah konon nya tu kan? Ish, susahlah cmni. Dah la, terpaksa ponteng kelas untuk satu hari. Takpe lah, penyakit tu kan kafarah dosa. InsyaAllah~

#4
Muncul juga kelibat Strawberry! Yummy.. Alhamdulillah, sekarang ni tengah musim buah strawberi, murah plak tuh, dan senang serta mudah untuk dibeli. Keluar dari ghamaah dah jumpa buah tuh! 
Lagi bertambah lazat kalau makan strawberi dengan coklat ya! Urmmm, sedapnya.... :)
Sokonglah buah-buahan tempatan.. *tetiba je.. Hehe.. 


#5
Dah takde apa-apa kot nak kongsi.. Itu je setakat ni.. Bye2!!!


#6
Ada lagi lah sebenarnya!
Errr, aku dah cakap dulu. Aku memang tak suka sst perubahan tu sangat melainkan yang baik. Hehe..
Okay, ini takde kaitan langsung dengan mereka-mereka di luar sana.
Tapi, aku nak cakap... 
AKU TAK SUKA FB BARU TU. FORMAT TIMELINE TU NAMPAK SERABUT JE KT PROFILE.. 
ops, tercaps lock lah! Hehe.. :p Tapi, serius weh.... taksuka2! Ada ura-ura yang berkata-kata, suatu hari nanti... Semua fb akan diseragamkan juga. DAMN it!!! Grrrr... 
*Tak payah lah nak marah sangat kt benda lagha tuh! Haisshhh...

#7
Cuaca di Mesir ni, makin bertambah sejuk... Brrrrr... taktahan kot. Mandi tuh, toksah cerita lah kan. Pernah gak, 2 hari tak mandi. Tapi, tu selalunya hujung minggu jela. Pemalas lah kata kan.. Macam tak biasa plak dah.. :p

#8
Okay, yang ni betul-betul dah abis cerita!
Lagipun, tinggal beberapa hari je lagi nak tahun baru kan? Opsss, cepat sungguh masa berlalu...
Jumpa lagi tahun depan ya!!! =)
Hehe...



Assalamu'alaikum....







Thursday, December 22, 2011

Ah! Cukuplah aku mencintai dalam diam (^_^)



Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..
Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan
Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH!

“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH.”
(Adz Dzariyat : 49)
Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk.”
(Al Israa’ : 32 )

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.

Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu






Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan
Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
“.. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Al Baqarah : 216 )
Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.

Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri
Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan
Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya.

“Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.”
(Umar Bin Khattab ra)
If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way

“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)




P/S PDH : Sebelum tiba waktunya untuk kamu halal bersama si dia, tahanlah hatimu. 
Tahanlah perasaanmu. Jika perasaan itu tidak tertahan lagi, 
coretkan segala isi hatimu tentang cinta & rindu, tentang doa & harapanmu padanya dalam tulisan
Dan simpanlah warkah yang tidak beralamat itu sebaik mungkin.

Apabila tiba saatnya kamu disatukan, maka serahkanlah segala isi hatimu itu padanya. 
Dia pasti bahagia menerimanya, tetapi jika waktu itu belum tiba. 
Biarlah ia menjadi RAHSIA antara dirimu dan Sang Pencipta sahaja kerana kelak jika dia bukan milikmu, bakarlah coretan itu bersama hilangnya wajah si dia dari hatimu…



Credit to: Pakar DiariHati



^
^
^
^
^




coretkan segala isi hatimu tentang cinta & rindu, tentang doa & harapanmu padanya dalam tulisan


Sangat bermakna artikel di atas tuh.. Okay, semenjak dua menjak ni kan.. Errr, aku kan.. jadi macam ni lah.. Haha.. Makanya, Aku akan cuba tak zahirkan sangat perasaan 'gediksss' tuh. Yeppp, aku tahu... Semua tu hanya bisikan syaitan je. Memang sengaja si syaitan durjana tu Biar hati aku lalai dan leka dengan benda-benda lagha dan bernafsu ni. Astaghfirullah~

Errr, tapi bukan sebab Matluhfi ke apa.. Haha.. Jangan sebab salah faham. Cuma ada masalah ketidakseimbangan hormon je ni. :p
Tapi.... Ouuuhhhh, frankly to say. Actually, I adore you so much Matluhfi! Hehe... Gaya mcm si Matluhfi tuh perasan je entry ni... Takde maknanya la weh! (sebab tu berani cakap) 
Video Oley! tu kan memang memberi impak yang sangat besar. Lagi-lagi dgn adanya Matluhfi.. Comel sungguh.. Ahaksss...Ops, sila beri perhatian pada pengisian video tu! Haissshhhhhhh....




Jap!! Apsal entry jiwang karat ni?????? Arghhh, hentikan!

ZzzzzzZzzZZzzzZZZzzzz................









Monday, December 19, 2011

Pabila Gula dah terasa manisnya



Bismillahirrahmanirrahim~

Salam ukhuwah!
(suka buat tajuk entry yang ntah apa-apa.. Maaf, saya takde idea! Hanya itu yang terlintas di fikiran! Hehe)
Lama gak kan tak update blog. Maklumlah, sibuk dengan kelas, kuiz, khidmat kerja itu ini lagi. Fuhhh, memang tak menang tangan dibuatnya (konon lah tuh, berlagak terlalu sibuk mengalahkan perdana menteri! Haha)

Setakat ni, aku rasa... Aku dah mampu untuk sesuaikan diri dengan kehidupan baru ni. Memandangkan sekarang ni pun kan, terasa masa berjalan dengan agak pantas. Dan, memang tak terasa sangat waktu-waktu yang dah berlalu tuh! Hehe.. Ayat skema lah sangat.. Errr, tetiba kan, dah nak masuk musim peperiksaan. Untuk pengetahuan, minggu depan ni, aku dah mula sibuk dengan 'assessment' tahunan. Alhamdulillah, secara kasarnya.. Topik yang akan keluar nanti, tak banyak sangat.. Tapi, tu lah kan.. Banyak kot benda atau 'term' yang kena hafal! Ya Allah, bantulah aku dalam mengingati segala pembelajaran ini.. Amin~

Memang lah dah dapat sesuaikan diri kan.. Tapi, rasa rindu tu masih lagi tebal. Lagi-lagi kalau tetiba dok dalam bilik keseorangan ataupun dok sengaja termenung bersendirian. Haha. Memang deras jugaklah hujan kt muka ni. :p 




Kt atas ni, gambar terbaru aku... Nampak sebarang perubahan apa-apa tak? Hehe. Yelah, dah nak hampir 3 bulan tinggalkan Malaysia kan. Mana tahu disebabkan faktor pemakanan, cuaca dan persekitaran, akan jadikan muka ke, badan ke, jadi lain dari yang lain (?????) Haha. Takde kena-mengena pun lah~
Gambar diambil setelah selesai menyiapkan eksperimen di makmal Biokimia. Alhamdulillah, setakat ni semuanya berjalan seperti biasa... =D








Yang kat bawah ni pula, ada jadual assesment untuk minggu depan. Doakan agar saya berjaya dengan jayanya! Hehe.. Tapi, kalau setakat doa je pun, tak jadi jugak kan. 
Jadi, saya lah tu kena mainkan peranan yang lagi penting dengan cara 'STUDY HARD & STUDY SMART!!!' Oyeaaahhh!!! Let's do it..
Alang-alang, buat persediaan untuk 'mid-term exam' sekali! 




Format Assesment:
#Assesment 1 
Subject : Histology
Tarikh : 22-29 Disember 2011
Masa = Waktu practical Histology
Tajuk = Cytology kecuali nucleus

#Assesment 2
Subject : Physiology
Tarikh : 25- 29 Disember 2011
Masa : waktu practical Physiology
Tajuk : -Blood
-Autonomic Nerves System (ANS)


Group B
Histology practical = Ahad (25 disember 2011) 11.00AM - 01:00PM
Physiology Practical = Rabu (28 disember 2011) 09:00AM – 11:00AM



Disediakan
Team E-Format MMTanta



-----------------------------------



Lepas tu jugak kan!!!
Ni yang nak gosip ni.. Haha.. Itu jelah kerja pompuan kan. Tak abis-abis, asyik bersembang itu ini. Err, okay teruskan dengan topik hangat kita di sini ya!
Aku jumpa video ni kt FB, sebab ramai sangat orang dok share dan kata sweet lah, untung lah.. Errr, lepas tu jugak. Bebudak2 pun dok cakap pasal video ni dalam kelas. Haishh, tak puas hati ni... Kena tengok jugak! Haha.. Balik je kelas, bukak lappy... Terus on..
Fuhhhh, okay.. Bila dah tengok tu kan.. Rasa macam, nak cakap.. YES, I DO.. I DO!!! Hehe.. Tetiba je kan?! Serius tak malu!!(ops, maaf. Bukan nya ada hati dengan abang tu ke apa?) Cuma aku rasa, errr sebagai seorang perempuan, aku sangat-sangat terharu jugak kot dengan cara lamaran lelaki tuh. Fuhhh, sangat 'gentleman' kot.. Kisah cinta yang sangat menarik!
 Hurm, mungkin jodoh dia dah tertulis macam tu.. Alhamdulillah, moga beliau dan tunang akan berkekalan sampai ke Jannah! Aminnn....




Sebaya kot dengan Dena Bahrin tuh.. Uhuk-uhuk, batuk plak tetiba kan? Hehe. Takpe2, belum sampai seru lagi ni. InsyaAllah, Allah ada perancangan yang hebat dan terbaik untuk semua orang! =)
Pergilah usha blog dia, dan akan jumpa lah serba sedikit kisah tunang dia kt situ...
Dan, memang betul... Dia sangat-sangat comel! Hehe... Tahniah2!




*Nak jugak, bercinta selepas kahwin!!! 
Nak jugak ada lelaki yang budiman macam abang tuh! 
Yang sangat-sangat macho buat proposal guna video dan sangat menjaga tatasusila pergaulan! 
Nak jugak!! Opsss, tergedik lebih-lebih... Apa-apa pun, doa tu kena ada. 
Wahai jodohku, walau aku tak tahu siapa kah kamu... Jaga diri elok-elok kt sana tuh... Belajar rajin-rajin demi masa depan yang cerah! Taat perintah Allah & Rasul serta Ibu Bapa! :)
InsyaAllah... Jangan nakal-nakal tau... 
Opsss, sekali lagi.. Hehe... Over 'acting' plak kan... :p







Okay!!! Abaikan... Tersengaja bersemosi~





Arghhhh!! Tutup cerita pasal cinta-cinta duniawi ni.. Cukup lah sampai kt sini je! Doakan aku berjaya dalam assesment dan lain-lain hal jugak! InsyaAllah, tajdid niat kerana Allah.. Semoga dipermudahkan! Amin....~






Tuesday, December 13, 2011

Wordless Wednesday: untitled








Tangan- Yang memetik bunga
Bunga- Petik di taman hati
Hati- Penuh sukaduka kehidupan

Haha, statement gedik... Saje je. Sebenarnya, nak letak gambar edit ni je pun. =)





Wednesday, December 7, 2011

Anti-B reaction


Salam ukhuwah

Hari ini, sewaktu physiology practical. Ada ujian darah. Alhamdulillah, banyak benda baru yang aku belajar. Walau dah ada asas semasa di asasi dulu, tapi banyak lagi benda lain yang aku dapat tahu! Seronok belajar pasal komponen darah ni~
Untuk kali yang kedua nya, aku buat ujian darah ni. Kali pertama semestinya praktikal di asasi, dan waktu tu jugak lah kali pertama setelah 18 tahun hidup.. Aku tahu apa jenis darah aku. Haha... Kali yang kedua ni plak, aku dapat tahu apa jenis darah Rh aku. 




Dengan rasa teruja nak jadi 'volunteer' nya, aku pun hulurkan darah... Hehe..
Dan, terhasillah ujian seperti di atas~ 
Kalau tak faham apa yang terjadi kt atas tuh, meh sini nak cerita.. Err, Alhamdulillah.. Aku berdarah B+... Jadi, InsyaAllah aku tergolong dalam mereka yang normal! =)
Hanya boleh terima darah dari O dan B sahaja. 
Dan, apabila bersalin nanti... InsyaAllah takde komplikasi yang teruk akan berlaku.
Haha.. Takde kena mengena kot.. Abaikan~


Lepas tu kan, nak dijadikan cerita.. Heboh plak ura-ura tentang tarikh midterm exam. Ada yang cakap exam lagi 2 minggu... Peh!!! Memang terbaik ah.. 
Aku punya reaksi biasa-biasa je. Sebab macam mustahil kot kalau lagi 2 minggu tuh. Subjek yang dah belajar pun, tak banyak sangat (???????)
Apa-apa jela kan.. Yang penting sekarang studi dan siap sedia je dari awal. Walau apa je yang berlaku secara mendadak nanti, sekurang-kurangnya takdelah nak gelabah sangat kan..
Dan, jugak pokok pangkal nya sekarang... 'Peperiksaan pertengahan tahun' tuh memang dah nak dekat! Tak payah nak asyik main, tidur, makan, berangan, FB!!!
Tulis blog boleh lagi kot.. Hehe... :p

Skeleton learn by itself!!


Macam mana lah nak stop fb, kalau semua maklumat letak dalam fb??
Inisiatif lain takde ke??? Hurmmmm.....






Tuesday, December 6, 2011

Tersentuh di malam hari





Nak update! Tapi, blur dan kekeringan idea nak tulis apa.. Haha.
Seperti biasa juga, tajuk bagi setiap entry akan difikirkan setiap kali dah habis mengarang. Nampak sangat otak tak berapa nak kreatif dan kritis kan?!! Hehe. 
Yang pasti dan paling utama ialah, aku sangat-sangat rindu Malaysia. Rindu Mak Abah, dan adik-adik. Aku rindu kawan-kawan aku jugak... Dan, aku tahu.. Serindu-rindu aku ni pun.. Bukan nya dapat bawak dorg ke sini. Susah nak cari pengganti mereka!

Mungkin salah aku sebab tak pandai nak sesuaikan diri. Aku dah cuba, tapi masih lagi mencari-cari di mana kah jalan supaya aku selesa dengan suasana ukhuwah di sini. Aku pun bukan jenis yang pandai bergaul sangat tapi nak berkawan dengan semua orang. Aku jugak bukan jenis yang memilih jenis kulit, keturunan, bangsa mahupun agama. Semua aku nak kenal. 
Aku rindu korg... Lagi-lagi, kawan-kawan di PASUM!! Dan, yg kt Cairo tu jugak. Nasib lah dia ada, kalau rindu sesiapa je.. Mesti akan call dia. Sekurang-kurangnya ada lah jugak seseorang yang rapat dapat berbual-bual dengan kita kan! =)





Eh!
Apa ni? Tacing tetiba ni apsal? Haha.. Diam ah, Nadia!!!
Sengaja je kan nak emosi malam-malam macam ni~ Haha...
Tak perlu kot nak ulas panjang-panjang. Hanya tuhan saja yang tahu apa yang terlintas di hati dan fikiran! Okay, kadang-kadang tu aku pun segan dengan diri sendiri. Err, macam mana nak huraikan eh. Mungkin segan dengan Allah jgak kot. Subhanallah... Sebab kadang-kadang tuh, perasaan yang remeh-temeh belaka berlegar-legar kt fikiran ni. Hasutan syaitan je semata-mata tu. Benda tu lah yang ragut tumpuan aku, waktu dalam kelas. Haisshhh, waktu study pun.. Astaghfirullah~


"Dia mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan mengetahui apa yang kamu rahasiakan dan apa yang kamu nyatakan. 
Dan Allah Maha Mengetahui segala isi hati." 
(QS. AT-TAGHAABUN:4)





Err, nak ungkit pasal rindu ni kan...
Ada satu lagu ni aku dok main ulang-ulang. Pastu, dah terbayang kenangan dulu-dulu. Fewittt! Hehe...
Itu namanya saje cari pasal. Patutnya, tak payah lah nak wujudkan suasana rindu-merindui camni kan?!! Tapiiiiiii.......... Tak sengaja kot! :p





(amik bahagian korus je, selebih lirik tu kan.. Pandai-pandailah Google sendiri eh!)

Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah

Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini


Tajuk Nasyid : Sebiru Hari Ini
Artis : EdCoustic
Album : Sepotong Episode







Done with today!
Forget the past! =)


Friday, December 2, 2011

Jika Kau...




*Jika kau bakal menjadi seorang DOKTOR kelak ,maka rawatlah hati insan yang kian terpesong jauh daripada Agama tercinta.

*Jika kau bakal menjadi seorang ARKITEK kelak, maka lakarlah sinar Islam yang mampu menyinari kehidupan setiap Muslim.

*Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERA kelak, maka binalah satu ukhuwah yang kukuh antara umat Islam itu.
...
*Jika kau bakal menjadi seorang PEGUAM kelak, maka pertahankanlah Islam dimata dunia

*Jika kau bakal menjadi seorang JURUTERBANG kelak, maka pandulah manusia untuk kembali ke jalan yang diredhai-NYA.

*Jika kau bakal menjadi seorang POLIS kelak, maka awasilah umat Islam daripada terus memungkiri Tuhan yang Maha Pencipta.

*Jika kau bakal menjadi seorang PENSYARAH kelak, maka didiklah anak bangsa untuk menjadi Muslim yang berjaya.

*Jika kau bakal menjadi seorang AKAUNTAN kelak, maka sedarkanlah manusia bahawa pahala ALLAH itu lebih mewah daripada segala-galanya.

*Jika kau bakal menjadi seorang GURU kelak, maka bentukkanlah acuan sempurna dalam sanubari anak didik mereka agar kelak menjadi GOLONGAN di atas….






Monday, November 28, 2011

Utusan Pilihan Raya Mesir



Ish, tajuk entry ni nak gempak je kan. Takde lah utusan mana pun. Cuma serba sedikit info tentang apa 

yang berlaku. Baca lah jap~



Hari ini bermulalah Pilihanraya Umum Mesir peringkat pertama untuk memlilh ahli Dewan Rakyat & Dewan Negara yang baru kesan dari revolusi Mesir pasca kejatuhan rejim Mubarak. Pilihanraya yang mempunyai 6 peringkat dijangka tamat pada 21 januari 2012. Sembilan buah negeri termasuk Kaherah mendahului pemilihan peringkat pertama di Mesir yang melibatkan seramai 17.5 juta pengundi.

Rakyat yang berusia 18 tahun keatas layak dan wajib membuang undi di hampir 3500 pusat penundian yang dibuka pada hari ini.Kegagalan mereka membuang undi akan dikenakan denda oleh pihak mahkamah sebanyak LE500.14 ribu orang jentera SPR telah bersedia bertugas dengan dibantu oleh ribuan tentera dan polis dalam menjaga keamanan sepanjang pilihanraya berlangsung.Sebanyak 553 buah ambulans juga telah disediakan untuk menghadapi sebarang kumingkinan.

Pertama kali dalam sejarah Mesir setelah kejatuhan Mubarak, Rakyat Mesir di Luar negara dibenarkan mengundi untuk memilih pimpinan mereka.Dijangkakan lebih 8 juta rakyat Mesir di laur negara akan membuang undi mereka melalui konsul Mesir dan memalui sistem E-undi.Penggunaan dakwat kekal juga dikekalkan dalam memastikan ketelusan SPR dapat diyakini oleh rakyat.

Di Kaherah menyaksikan pertandingan sengit diantara puluhan parti dan ribuan calon untuk merebut 54 kerusi parlimen. 1/3 dari kerusi tersebut atau sebanyak 18 kerusi akan dipilih melalui calon individu ( fardy ) dari 9 kawasan yang dipertandingkan. Manakala 2/3 kerusi @ 36 kerusi dipilih melalui calon berparti ( qoimah ) dari 4 zon besar.Ikhwan Muslimin dengan partinya Al hurriyah Wal adalah dijangka menang besar kali ini.

Parti Huriyyah Wal Adalah berjaya bertahaluf dengan 10 parti lain yang dikenali tahaluf demokrasi.Pakatan ini adalah antara pakatan terkuat yang dilihat mempunyai harapan besar rakyat.Parti ini adalah parti teramai yang telah menempatkan calon mereka di seluruh Mesir.Seramai 40 ribu sukarelawan Ikhwan di Kaherah sedang bertugas membantu keselamatan di kawasan-kawasan pilihanraya dalam memastikan proses PRU tidak diganggu oleh fulul watany.Keputusan pilihanraya setiap peringkat akan diketahui selepas 12 jam setelah tamatnya pengundian setiap peringkat.

Mohd Firdaus Madzlan.
28 November 2011.
slogan Parti Alhurriyah Wal Adalah.
معا نحمل الخير لمصر.









Ayat tu, aku copy paste je dari Facebook. Saje je nak tambah ilmu tentang apa yang berlaku di sekitar kita ni kan. Kalau ada yang tanya apa yang terjadi, takdelah rasa macam loser je. Hehe..
Lagipun, aku bukan nya minat sangat dengan benda alah politik ni pun.
Bosan je. Dan, rasa macam politik ni kotor je. Huhu. Maaflah kalau ada yang salah tuh! :p



Doa-doalah agar, pilihan raya Mesir ni tak ganggu apa-apa dan melibatkan urusan pembelajaran 
kami ni. InsyaAllah! Aminnn..

Nak belajar kt Mesir ni sampai graduate!! Tak nak balik Malaysia awal.

TAK NAK! TAK NAK! 

















Semalam punya post~




Sila baca entry ni pada hari yg semalam.. Haha.. Gedik je. Tetiba nak update..
Sambung kembali agenda yang tergendala semalam~

Okay, teruskan je dengan apa yang nak dibicarakan.
Nak cakap yang, semalam tu kan.. hari pertama makan tengah hari yang disediakan oleh ghamaah. Teruja tak tentu pasal je kot. Sebab dapat makanan. Di kala perut tengah berbunyi-bunyi diminta untuk diisi! Hehe.. 
Alhamdulillah, okay lah jugak! Tapi tak habis sebab.... Makanan ni tak pedas, jadi lidah aku agak rasa tawar dan kurang menerima rasa nasi tuh. :) 



Nasi goreng+spageti nipis+gulai kentang



acting je lebih...


Lepas tu kan, petang tu plak... Balik dari kuliah, hujan turun. Apa lagi, main hujan lah gamak nya! Brrrr, sumpah sejuk sgt! Tak tahan kot. Yang lagi tak tahan, agak teruja sebab mulut keluar asap! Haha... Asyik nk main hembus-hembus nafas. Ishhh, keanak-anakan sangat lah... :p

Banjir I

Lecak II

Dalam lif
Sempat lagi nk berdrama dalam tuh.
Basah kuyup kot~


Errr, nak cerita tu je kot.
Jap lagi sambung cerita lain plak. Haha.



Haaaa, pasal oral test physio tu kan. Takde apa-apa sangat pun. Lecturer tu, tunjuk random je. Lepas tu dia ada pesan, belajar rajin dan kuat lagi. Sebab mereka yang ditanya tu kan, jawab soalan dengan agak tergagap-gagap... Hehe. 
Hari ini adalah hari terakhir beliau ajar Physiology -Blood dengan ktorg. Seronok dengan dia walaupun sgt laju dan kadang-kadang tu ter'mengantuk' dalam kuliah dia~  




Sunday, November 27, 2011

+___+




Tak jadilah nak update blog seperti yang dirancang. Hati dah tawar kot.
+ Internet ni lembap sangat. Malas nak tunggu lama untuk upload gambar.
+ Nak baca Physio. Esok ada oral test!
+ Dah ngantuk!
+ Lagha (tetiba je!) :p
+Gedik je nak update blog selalu, sebab dah tak suka nak update semua benda kt status FB!
Walaupun tak ramai orang yang kan baca blog ni.
Do I cares??? So, what???
+ Esok ah qadak cerita untuk 3 hari punya...


Zzzzzzzz...............







Wednesday, November 23, 2011

Yeay!! BB percuma~



Argh, abaikan tajuk entry tuh! Haha..
Takde kaitan apa-apa pun dengan Blackberry. (Poyo je lebih)
Sebenarnya, BB stands for 'Buku Baru'... :p

Alhamdulillah! Akhirnya! Dapat jugak buku teks sepenuhnya! Boleh lah study dengan jayanya lepas ni kan. (konon)... Huhu.
Padahal, hari ni punya on9... sumpah lama glerrr... Taktahu apa je yang aku godek kt fb dan blog ni haaa. Nak amik mood apa ntah lah. Buang masa ke apa ntah aku ni?! 
Apa?! Ingat Mumtaz tu boleh datang bergolek macam tu je ke bila kau on9 24 jam camni? Haha. Kena sebijik!

Okay fine! Aku nak bagitahu pasal buku-buku teks yang aku dapat kt Universiti tuh.
Untuk pengetahuan, Tahun pertama ni.... Aku belajar 4 subjek je dulu. 
ANATOMY
PHYSIOLOGY
BIOCHEMISTRY
HISTOLOGY

4 subjek je tu pun. Terkial-kial jugak kot. Masih lagi mencari-cari roh subjek-subjek tu supaya masuk ke dalam jiwa ini... Hehe :p


ops, ada no fon plak. sila abaikan...
Malas nak edit dah~









Menarik kan buku-buku tuh! Hehe.
Saya sayang buku-buku Ghamaah ni~ Banyak Ilmu yang ada dalam buku tu...



Semakin tinggi buku yang diterima,
semakin tinggi cabaran ilmu yang diperoleh! InsyaALLAH~









Lepas tu jugak, kalau nak tahu. Pihak Universiti ada sediakan makanan Tengahari untuk pelajar-pelajar Malaysia. 
Yippieee!! Lepas ni, takde lah perut asyik mengadu kelaparan je! Hehe... Tapi, dengar cerita, untuk 4 hari je... Hari Khamis tuh kena masak sendiri lah kot! Ececehhh...
Taktahu lagi macam mana kah gaya makanan nya tu. Baru dapat kupon untuk minggu depan. Tak sabar nak tengok apa je hidangan yang akan diperoleh...

kupon mknn




Okay lah, sangat-sangat lah terlanjur waktu.
Cukup dulu kemaskini blog setakat ni
Wasssalam~




Wordless Wednesday #MalaysianFood vs MesirFood




Salam Ukhuwah

Malas nak cerita panjang-panjang. Aku letak gambar je banyak kt bawah ni. 
Tajuk entry ni pun, 'wordless wednesday' kan. Jadi, tak perlukan sangat ayat yang banyak untuk menerangkan setiap gambar itu. Hehe.
Apa yang pasti, gambar-gambar di bawah bertemakan MAKANAN!!! Yummy~




Nasi Lemak pertama,
dapat ketika setibanya di Cairo...

Nasi Goreng Ayam
(beli di Kedai Makan Haita)

Nasi goreng Lada hitam
(Beli di kedai Haita jgak)


Pizza mini



Ada Koftar, burger, dan Pizza Mini

Pizza di Ketchup...

Burger Panjang dan Bulat di Ketchup

Spageti cincai.
1st trial!!

Fatirah susu.
Lebih kurg macam roti canai segera...

Nasi Goreng pertama yang dimasak bersama Housemate...

Ikan masak tumis pedas.

Cekodok pisang dan jemput-jemput.
Ada sambal telur jgak! :)

Kari ayam

Ikan masak gulai cili hijau...

Tomyam- Potluck Iftar Jam'ie utk Raya Haji

Nasi Arab

Daging unta masak kunyit...

Bubur segera
selalu masak sebelum Quiz~

Nasi Goreng Padprik~
makan kt Haita dengan Housemate

Mee Bandung
Ditempah oleh Yan di Haita

Itu lah antara makanan-makanan yang ada.
Tak semua dalam gambar tu aku yang masak. Ada yang housemate masak. Ada yang masak sama-sama. Ada yang aku tolong tengok je! Hehe.
Yang lain-lain tuh, ada yang beli kt kedai jugak.


Jadi, takdelah nak cakap makanan kt sini tak best kan. Ada je yang memenuhi citarasa. Lagi-lagi dapat housemate yang pandai memasak. Memang berisi jela perut ni! :)
Dan, nasiblah ada restoran makanan Malaysia jgak kt sini. Tak rasa macam loser sgt lah kan, kalau setahun tak rasa makanan kt warung atau restoran. Agak-agak kalau malas tuh, boleh je dok tempah. Siap ada delivery lagi! Bahagia sungguh... Haha :p
Alhamdulillah~










Saturday, November 19, 2011

Sedikit kata-kata



I've got this quote from my FB's friend status,

which is she got it from her friend too.

I'm just re-blog it here~

:)

"Sure, medical students may not have a life, and being a doctor 

doesn't change the fact, but remember this; we sacrifice our life so 

that others can have theirs (:" 





And, one of my PASUM's friend have commented on that post with this nice words.



it depends on how you look at things. you may have sacrifice as a terrible thing, or you


may just enjoy all the learning, all the treatment, all the smiles of relieved patients " 

dont be a doctor, be a healer :)