Wednesday, April 20, 2011

:.PenGaLamaN berBeza.:



SaLaM


sepanjang aku blajar kt asasi ni.. n bleh lah dikateg0rikan sbg pljr pra-U lah kn.. seriuz bnyk perbezaan dgn waktu sk0la dulu2. lg2 waktu f1-f3, aku sk0la menengah harian biasa.. pastu, f4-f5 plak dpt masuk sbp.. lg lah nmpk perbezaan2 tu.. perbezaan yg dimaksudkan ialah dr segi budaya pembelajaran n `gaya hidup` dkat sk0la tuh.. lebih kurg mcm tradisi n adat resam sst kaum lah..lain kaum, lain tradisi.. lain sk0la atau lain tmpat, ada gaya n cara trsendiri.. mesti lah kn.. peribahasa melayu pun ada ckp `rambut sama hitam, hati lain2`.. hehe.. jd, memg x perlu mmpers0alkan lg psl bnda ni.. dh ternyata, lain gler kn...




1) Bg salam kt cikgu yg masuk ke kelas. Amalan ni memg dh biasa pelajar2 wt. mula dr tadika, sek0lah rendah n menengah kn! tp, klu kt asasi.. mne ada weh. n aku gerenti, bila kt fakulti nt pun.. xde pakai dh amalan cmni kn. err, knp ea? nk jimat masa agak nya.. uisshhh, mcm Dr. R0slinda ckp dlm kuliah dye.. `just take a sec0nd of ur life`. xde lah smpai 5 minit pun klu nk bg salam kn... =,=





2) Baca d0a sebelum mula kelas.. klu kt sk0la menengah biasa, baca d0a ni kn.. waktu 1st peri0d je.. tp, klu kt sbp, stiap kali tukar subj n ckgu, mesti akan baca d0a lepas bg salam tuh.. waktu nk mula prep ptg n mlm pun akan ada pelajar yg baca d0a.. n waktu perhimpunan pg2 tu, sebelum masuk klas pun ada baca d0a.. betapa sistem sk0la sbp, jga giler psl bab2 d0a ni kn... yela, d0a tu kn senjata Mukmin yg berjaya. "Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku (berdoa) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina." ” (QS Al-Ghafir [40]: 60).  hurm, bila kt asasi ni.. susah jgak lah nk baca d0a sebelum mula2 kuliah tu.. mngkin waktu agak singkat n x sempat.. jd, kena ada insentif sendiri lah.. pandai2 lah urus diri kn.. hehe.. =,=




3) S0lat berjemaah. Klu kt asrama, x kisah lah sbp atau sk0la menengah harian biasa.. klu dah masuk waktu, mesti akan s0lat jemaah kn. awal waktu lg tu... memg sy0k abis.. lg2 27 kali ganda kn pahala dye.. sape yg xnk? klu lah nmpk dpan mata ganjaran tu, mesti semua 0rg berebut2 kn.. sama ada suka ataupun tdk, msti akan trun jgak ke surau sbb dh peraturan kena s0lat brjemaah. lain2 prkara, sama ada ikhlas atau tdk.. itu urusan beliau dgn tuhan! err, xde ah nk ckp aku ni dulu rajin gler pergi surau n x prnah miss 1 pun s0lat jemaah kt surau.. aku bukannya nabi pun.. akan ada jgak waktu yg aku malas gler nk prgi! huhu.. tp, nk bndingkan antara asrama n asasi, peluang nk jemaah kt asrama tu setiap masa ada! dr subuh hinggalah ke `isyak. klu kt asasi plak, bukan nya xde.. ada! n aku prnah je pergi surau kt aras 4 tuh.. tp, bergantung pd 0rg tu jgak lah.. sbb xde paksaan kn. klu wktu tu, rajin+ikhlas.. s0lat berjemaah lah kt surau.. klu x, memg lngsung xde lah..   =,=





4) Riadah ptg. Ha! yg ni lg lah xde lngsung.. ikut kau lah nk bersenam ke x nk. xpe, nt tnggu jela kal0ri dlm bdn tu mel0njak mendadak, k! haha.. aku bukan nya malas nk j0ging ke apa kn.. tp, cuma malas nk bersiap n tukar baju.. err, ngek lah aku ni kn.. tp, klu dh ada yg ajak, aku xde ah lpaskn peluang.. dpt j0g skjp pun kira puas lah jgak.. aku rindu tau, klu kt sk0la dulu ada Hari Sukan.. plg2 x pun, acara yg aku akan masuk ialah 4x100m atau pun l0mpat tinggi.. haha.. pecah rek0d lah jgak! sbb spnjg aku jd wakil rumah, mesti dpt n0 4.. rumah sukan sk0la aku ada 4.. hebat kn! hahaha... tp, nasib baik kt asasi ada j0gath0n tuh. lebih kurg mcm merentas desa lah.. aku suka giler.. wlupun, ada yg x prgi kn.. n klu ada yg prgi pun, sbb nk mrkh k0ku je.. tp, aku lari sngguh2 k0t.. err, tp xde rezki dpt n0.. hehe.. =,=





5) Bg salam kt para pngajar, klu selisih dgn d0rg kt luar kelas. Budaya ni hnya diamalkan 0leh sstgh pljr je.. klu dye rajin, sapa lah pensyarah@cikgu tu.. klu dye jenis yg pemalu atau bodoh sombong.. buat derk jela.. n plg2 x pun, senyum je! padahal kn, bg salam tu lg bagus.. hehe.. n nk lah bgtau kn.."salah 1 tanda kiamat ialah bila mana seseorang itu hanya memberi salam pd org yg dikenali shj" - mafhum hadis.. smpai cmtu sekali kn?! jd, adalah sgt bermkna klu teruskan amaln mmberi salam pd para guru kita klu dh terserempak dgn d0rg kn! =,= 




6) Latihan+kerja rumah+n0ta. klu kt sk0la lah kn.. terus terang ckp, memg sp0on-feed gler ah.. lg2 sbp.. tp, xde ah nk ckp kt asasi xd sp0on-feed lngs0ng.. cuma kurg skit lah.. sume n0ta2 dtg dr lecterur.. memg ah ada sstgh lecturer tu bg n sediakn utk kita.. tp, sbnarnya kn.. apa yg kluar dr mulut d0rg tu lg penting tau! hehe.. klu kt sk0la tuh, s0klan2 yg kluar.. sume brdsrkn buku teks n past yesr Questi0n.. sama lah jgak kt asasi.. cuma klu k0rg betul2 fokus dgn segala apa yg pensyarah bg wktu kuliah, k0nfem k0rg akan sk0r! x guna buku rujukan pun! seriuz! klu k0rg nk guna jgk kn, memg x jmpa pun n0ta2 pensyarah tu kt dlm buku... sbb mereka adalah 0rg yg hebat! n sume n0ta2 tu d0rg wt sendiri.. klu kt sk0la plak, buku2 latihan subj pe n publicati0n mne yg k0rg nak, mesti ada kt kedai kn! hehe... kt asasi, seriuz x jmpa... cari past year questi0n jela.. tu pun xde jwpn.. maka nya, pergi lah jmpa pensyarah utk dptkn cara mnjawab dgn betul.. klu x, terkapai2 lah k0rg..  =,=



7) waktu tidur n makan, ouTing. klu k0rg duduk kt asrama, jadual waktu light 0ff, mkn, riadah ptg, prep n lain2 semua dh ditetapkan... tp, kt asasi ni.. sgt2 flexible.. x rasa terk0ngkong n dikawal lg.. hehe.. best lah jgak klu hidup mcm ni kn.. k0rg bebas utk tntukan  prjlnn kehidupan k0rg.. nk mkn pkul brape, tidur bila, nk studi dgn sape, nk 0uting bila2 pun bleh.. kt asasi UM ni, memg sgt2 bebas2!! x akan ada 0rg yg nk jaga kau.. klu kt asrama, ada warden kn.. selalu jerit2 n pantau k0rg kau.. klu kt asasi plak, err memg lah ada penyelia k0lej..tp, mcm x berfungsi je! huhuhu.. jd, k0rg nk memekik sesuka ati ke, x ttup lampu smpai pg ke, nk kluar prgi kerinchi mkn char kuey te0w pun xde sape nk halang.. tp, ad lah jgk batas nya kn.. jgn smpai lnggar tatasusila n syarak agama plak..   =,=




8) Tertib pemakaian. xde beza sgt pun. kena pkai baju f0rmal jgak! cuma, klu kt sek0lah ada unif0rm... tp, klu kt asasi ni apa2 baju, yg penting f0rmal.. cth, utk perempuan adalah baju kurung@baju kebaya@jubah n yg sesuai utk dipakai.. bukan t-shirt n jeans 0k! sama sekali x dibenarkan! tp, biasalah kn.. hukum n peraturan Allah pun ada je manusia abaikan. Apatah lg, peraturan manusia.. mestilah ad yg ingkar.. cth plg dekat, adalah aku.. kdg2 tu xde lah stiap masa pkai kasut brtutup pun.. selipar pun kdg2 rembat jgak.. hehe.. knp sgt berani? sbb xde yg nk tegur.. klu kt sek0lah, ada mpp@pengawas.. n plg x pun, mesti akan trserempak dgn cikgu2 kn.. takut kena merit.. kena lah patuh peraturan jgak!  klu yg llaki plak, pkai jeans ataupun sweater je pergi kuliah... npe d0rg wt x kisah je? sbb xde 0rg perasan.. klu ad pun, nk tegur menda? hehe..  =,=





apa lagi ea? ketandusan idea dh ni.. hehe.. itu jela stakat ni pengalaman aku kt sek. men. harian biasa, sbp n asasi. klu matrix tuh, aku x brape nk tau cmne. tp, dgr cter lebih kurg mcm sk0la jgak lah. silibus selaras utk 1 matrix, guna buku teks, n x bleh kluar sesuka ati je..  yg beza cuma dr segi perjlnn kehidupan.. bukan cm asrama yg ketat peraturannya, itu ini x b0leh.. 


aku nk tekankan kt sini jgak.. sebenarnya, kehidupan ketika belajar sgt mnyer0nokkn la weh! 0k2, memg x dinafikan pd masa yg sama mental, fizikal n em0si k0rg sgt2 dicabar.. kn3x.. tp, percayalah.. di sebalik kepahitan tuh, pasti akan ada kemanisan nya jua.. dkat sini lah diri kita dinilai melalui plbagai aspek.. bagaimana nk kendalikan khidupan sebenar pd masa akan dtg n mematangkan diri kita jgak secara langsung n x langsung! lg2, kemanisan persahabtan! huhu... i really miss all my 0ld sch0ol n friends t0o!! waktu2 ni lah nk langgar peraturan sesama, x wt kerja rumah, kena denda atau tengking dgn ckgu... lpas abis zmn persek0lahan kn, sumpah bnda ni dh x dpt lg! hehe.. jd. hargailah kehidupan anda! :D







7 comments:

Syimir said...

huhu..pasum da best la..semuanya tercabar,dari fizikal,rohani,dan intelek..hahaa..memang terbaek!

Nur Ain Nadia bt Sarwani said...

betul2!! hahaha.. eh, thanx k0men!

Syimir said...

haha..no hal la..rakan sepasum kan.hehe

Anonymous said...

jgn slu gune short form, peninglah nak bace..hishh

naDya SaRwaNi said...

eh? yela2, tp kamu tu pun jgn `slu` guna sh0rt form gak! :p

kAyShaari said...

nice! hee. sy uitm :) mmg best jd student u ni.. uniform korporat ade, but mmg tak diwajibkan pakai. ikut skelaa nk pakai pe, janji sopan, ikut etika pemakaian.. even lec un lau klaz malam leh se pakai santai2.. hehe

naDya SaRwaNi said...

hai kaysHaari! thanx f0r c0ming here! err, memg best lah jgak... plbgai kngan kn3x... huhu..