Thursday, February 2, 2012

Mesir- Jangan risau! InsyaAllah kami selamat...




Assalamualaikum

Dimaklumkan perkara berkaitan situasi terkini di Mesir



Pihak kedutaan memaklumkan bahawa keadaan keselamatan di Mesir sekarang agak kurang baik. Ada usaha2 jahat untuk mengganggu kestabilan negara yg bakal diperintah oleh IM/ Parti Hurriyah.

Antara kemuncaknya ialah rusuhan yg berlaku semalam di Port Said (perlawanan bola antara ahli dan al misri yg berakhir dengan kekacauan yg mengakibatkan 74 mati dan ratusan lagi cedera) Parlimen Mesir baru mengakhiri sidang tergempar yg akhirnya membuat keputusan utk menyiasat kejadian tersebut. Mereka menganggap ada usaha terancang utk menggagalkan thaurah ini. Ianya dilakukan oleh saki baki rejim mubarak. 

Sudah berlaku berbagai kejadian gangguan seperti ragut,rompak dan bunuh ( tidak melibatkan warga Malaysia) yg semuanya menjurus ke arah mewujudkan suasana tidak aman dalam negara. Ada juga usaha mendesak pihak tentera segera menyerahkan pemerintahan kpd rakyat. Dijangka akan ada banyak demonstrasi esok. Pihak Kedutaan juga tidak menggalakkan pelajar berada di luar muhafazah khasnya esok dan sabtu.

Harap maklum.


^
^
^
^
^




Gulp!
Tetiba kan, aku jadi cuak + takut. Huhu. Tapi, mungkin disebabkan kawasan yang aku duduk ni jauh dari kawsan bandar Cairo tuh. Jadi, takdelah terasa sangat pun. Cuma bila dah dengar nasihat berwaspada tuh dan tgok sedutan berita TV3 tu kan. Aku terkesima seketika.
Ya Allah, tolonglah pelihara negara Mesir ni. Apakah agenda utama pihak-pihak yang melakukan kejahatan sebegitu rupa? Dah kalah tu, sila lah blah! Suka betul nak porak-perandakan negara orang. Haiyaaa!

Errrr, tetiba je kan aku kisah pasal negara Mesir ni kan. 
Yelah, aku rasa macam harus mengetahui apa yang terjadi. Lagi-lagi kan, kalau ada nya rusuhan teruk macam yang tahun lepas tu. Dan, mewujudkan suasana yang sangat tidak selamat untuk kami pelajar-pelajar Malaysia ni. Takkan lah nak kena balik Malaysia lagi?
Maksud nya, OPS PIRAMID yang ke-2. Bersediakah anda?
Ouh, no way! It's not gonna happen. 




Usha jap apa yang berlaku di tempat kejadian. 








Okay2... Cukup-cukup lah setakat ni je. Kalau nak tahu lebih lagi, pergi lah cari maklumat tambahan sendiri okeh. Bukan nya apa, nanti ada plak yang terlebih risau kan. Huhu.
Tapi, kalau lah fikir secara logik kan. 74 orang 'mati' kot... Errr, ramai tuh...  Tak pasal-pasal perlawanan bola sepak tu tergendala. Siot je! Hehe.. 

Entry kali ni, tak bermaksud pun nak menambahkan kebimbangan mana-mana pihak~
cuma nak kongsi apa yang patut je.

InsyaAllah, kami-kami di sini (pelajar MedicMesir Malaysia di Tanta) dalam keadaan yang selamat. Cuma kena lah ambil perhatian dengan nasihat pihak kedutaan tu. Sila terhad kan pergerakan anda. Jangan keluar ke mana-mana sangat. Sebab keadaan Mesir sekarang sukar diduga.
Maklumlah, ada pihak yang tak puas hati kan. Huhu....


Secara jujurnya, kt Tanta ni. Aku tak rasa apa-apa bahang pun yang ada demonstrasi / rusuhan seperti yang digambarkan dalam berita-berita tu. ALHAMDULILAH, masih lagi selamat di sini. 
Jadi, aku pohon doa.
Moga Mesir selamat!
Moga Mesir aman!
Moga Mesir damai selamanya!





Rasanya kan, baru semalam 27 Januari. Hari Ulangtahun rusuhan pertama Mesir yang membawa kejatuhan pemimpin kuku besi negara itu, Hosni Mubarak dengan harapan mendapat kebebasan dan keamanan serta kehidupan lebih baik pada masa depan.
Tapi, lain pula yang jadi kan sekarang ni.


Wallahu'alam.....



No comments: