Sunday, January 2, 2011

andai aku d0raem0n







andai aku d0raem0n???? yup!! sekiranya aku mmpunyai kawan seperti d0raem0n yg ada mcm2 alat yg sgt2 canggih.. aku rasa aku adalah manusia yg paling bahagia di dunia.... bayangkan lah kan, segala apa yg kita inginkan, akan menjadi nyata.... tp, klu tg0k balik kisah2 d0raemon, n0bita n rakan2 d0rg yg lain.. segala alat yg d0rg gunakan pasti akan mngundang masalah jua akhirnya... di sini, kita dpt lihat n sedar bahwa.. apa yg telah n bakal n sedang berlaku.. tidak boleh diubah mahupun dikawal oleh kita sendiri.. sesungguhnya, ada kuasa besar n lebih berkuasa yg telah mengatur n mnyusun segala tatacara alam semesta ini.... :D





helik0pter mini
aku nak yg ni apabila aku rasa aku nk g jalan2 atau bersiar2 kt mana2 yg aku nak!! sbg cth, aku nak pergi genting highland.. aku minx lah d0raemon keluarkan alat nih dari p0ket dye tuh... best nyeeeerrrrr, n dpt lah aku terbang kt udara sambil menikmati pemandangan indah lagi permai dlm prjlnn ke genting highland tuh... leh jugak aku mnx d0raemon tu kuarkan lebih skit, supaya aku leh bwk kwn2 aku yg lain jgak... wau, sgt bez k0t!!





Pintu dimensi
kalau pintu dimensi ni plak.. aku nak guna apabila aku rasa nak balik umah.. pd bila2 masa je yg aku suka!! bahagia nya..~ lagi2 waktu tuh aku rasa b0san dgn lauk kt kafe n rindu nk mkn masakan mak.. hurm, pe lg... mnx jela d0raem0n kluarkan pintu dimensi nih... huhu... n klu2 aku nk tg0k tv skjp... gunalah pintu ni n g balik umah jap.. pastu balik k0lej semula, sambung wt keja... xde ah kepala 0tak ni keras kejung je asyik duk mngadap buku kan... hehe...


terowong masa
yg ni lagi aku nak!! aku nak ulang balik masa2 yg aku rasa x puas hati tuh.. aku nk perbaiki semula segala kesilapan aku yg dulu2 n pastikan perkara yg terjadi pd masa akan datang adalah sempurna.. contoh lah kan, aku nak pergi balik waktu SPM dulu, n belajar rajin2 lagi n lagi supaya aku dpt straight A1... huhu.. kalau x p0n kan, aku nak g balik detik2 aku ketika jd budak kecik... sgt2 seronok jd kanak2 sbb xyah fkir masalah yg menimbum... hehehe....





n lagi satu.. aku sgt2 teringin supaya aku ada banyak... supaya pd 1 masa yg sama... aku b0leh berada di tempat yg berlainan n b0leh lakukan plbagai kerja... w0oo0w!! memang superb kn.. hehe... 



SUBHANALLAH
kata2 di atas hanyalah angan2 semata-mata, 0k.. jgn amik seriuz... jgn lah kita sekali2 mngeluh dgn qadak n qadar yg berlaku dlm kehidupan ini.. ianya seumpama meragui kekuasaan Allah.. n tidak bersyukur dgn apa yg Dia telah tentukan utk kita... percayalah, bahawa, kita hanya mmpu merancang, tetapi yg menentukan adalah Allah S.W.T. Dia lebih mngetahui akan segala-galanya.. n apa yg pasti, setiap perkara yg berlaku pasti ada hikmahnya.. percayalah...
INSYAALLAH



.....o0 J0m kita baca kisah ini 0o.....

Iman Al Ghazali bertanyakan enam soalan kepada muridnya untuk mendapatkan pandangan mereka dan soalan penting itu ialah:
1.Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Murid-muridnya menjawab orang tua, guru, teman dan ahli keluarga. Iman Al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar, tetapi yang lebih dekat dengan kita adalah mati kerana itu adalah janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati.

2.Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?
Murid-muridnya menjawab Negara China, bulan, mahahari dan bintang.Lalu Iman Al-Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang diberikan adalah betul tetapi, yang paling benar adalah masa yang lalu. Bagaimanapun keadaan kita atau kenderaan kita, kita tidak boleh kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.

3.Apa yang paling besar di dunia?
Muridnya menjawab gunung, bumi dan matahari. Semua jawapan itu benar kata Iman Al-Ghazali tetapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah nafsu. Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.

4.Apa yang paling berat di dunia?
Muridnya menjawab baja, besi dan gajah. Kata Iman Al-Ghazali, semua jawapan itu benar tetapi, paling berat adalah memegang amanah.Tumbuh-tumbuhan, binatang , gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah meminta mereka untuk menjadi khalifah(pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia menyanggupi permintaan Allah itu.

5.Apa yang ringan di dunia ini?
Muridnya menjawab kapas, angin, debu dan daun-daunan. Semua itu benar kata Iman Al-Ghazali tetapi yang paling ringan di dunia adalah meninggalkan solat. Ada kalanya disebabkan kerja atau mesyuarat, kita meninggalkan solat.

6.Apakah yang paling tajam di dunia?
Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang. Benar, kata Iman Al-Ghazali tetapi yang paling tajam adalah lidah manusia kerana dengan lidah, manusia mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.








Blogger Templates

4 comments:

Akmal Aizat said...

gud entri sis..nampak santai tapi ada jugak pgisian kat dalam tuh..

Nadya Sarwani said...

thanx br0... :D

LyA said...

sukew entri kamoo....
tentng doremon ske sgt3.. ^_^
at the same tyme adew ilmiah... ^_^
da follow blog kamoo...
follow me back k.. ^_^
asylya-1001story.blogspot.com n asylya-allaboutstudy.blogspot.com
thanx yaa... =)

Nadya Sarwani said...

thanx!