Wednesday, February 5, 2014

Komplikasi darah dan terjahan pertama attachment[Mesir]


Nak buat apa eh, hari ni?
*Monolog dalaman*

Padahal, baru balik dari jaulah pagi tadi
[akan update cerita lepas entry ni. Sebab tengah nak kumpul gambar cewah]
Erm. kepala ligat berfikir nak cari aktiviti.
Tuptupp, terus tergerak hati nak makanangin-jalanjalan kt hospital. Ala-ala attachment gitu *atypical medical student maybe. Makan angin pun dalam hospital :p Nak adapt dgn bau darah mungkin *
Haihhh, tak reti duduk diam langsung. Ada masa untuk rehatkan badan, pi berjongket je kerja nya. Atleast, jongket kali berilmiah in shaaAllah dan tak keluar kan duit yg banyak pun. Eheh.

Okay, mula nya agak berdebar. Dan ofkos eksaited. Yela, ekcelli dah lama pun plan nak jalanjalan kt hospital ghamaah instead of waiting for being a 4th year student later, a clinical medical student here in Egypt. Ececehhh...

Kekadang ada yang bertanya,
tak rasa macam awal lagi ke nak round ward semua tu?
tak rasa macam menyibuk ke kt hospital yang memang dah sibuk tu?
tak rasa takut ke kena marah sebab student loser dok tanya itu ini, semua benda taktahu?
nak buat apa je kt sana?
boleh belajar apa je nanti?

Pffttt. Persoalan macam ni lah yang sememangnya akan menyekat had kita sebagai student medic erm khas nya, Mesir. Yuppp, mesir. Kata nak jadi doktor yang berdaya saing. Bila di cop graduan doktor lepasan Mesir itu ini blabla. Nak melenting konon, tapi cuba refleksi diri kita semula. Apa je usaha yang dah kita lakukan supaya dapat counter kata-kata atau pandangan semua tu?
Eceh, orang yang menaip ni pun lebih kurang sama je. Usaha kurang tapi dok potpet potpet itu ini tentang kelemahan atau kekurangan dari side klinikal universiti mesir tu. Tapi, tak pernah nak cari khilaf diri sendiri yang usaha tak banyak mana pun. Tak pandai nak curi peluang. Erm.

Okayyyyyy...
Dipendekkan cerita, hari ni jam 5 petang Mesir tadi. Bersama dengan 2 orang batchmate yang lain. 2 kawan sepermainan untuk hari ini. Menuju ke Emergency department, Hospital University Tanta.
Berbekalkan dengan pelbagai niat. Dan selalu sangat kena cek niat supaya tak lari.
Dan. Ya, ofkos sangat berbeza keadaan hospital Mesir dan di Malaysia.
Kawan sepermainan ada pesan, kena tahan sikit. Bau darah yang menusuk tertusuk. Uhuk-uhuk.
Dan sebelum gerak ke hospital tu pun, dia pesan awal-awal. Bawak air manis, atau gula-gula sebagai bekalan atau persediaan tentang apa sahaja yang bakal terjadi.
Aku pun macam, ouh okayyy~
Bawak lah sikt biskut-biskut yang sedia ada tu.

Macam biasa, kalau kt A&E department. Benda normal yang kita akan tgok ialah aktiviti 'suture'. Selain daripada, patah tangan, trauma patient, dll. Doktor-doktor kt sini sangat lah peramah, kadang dia yang tegur kita dulu. 'Hey, Malaysian Girls' atau 'Hello Malizi' Ahah. This is nice. Hehe. Rasa tak, macam kita dialu-alukan? Erm, padahal serba tahu jela. Doktor kot, mesti kadang rasa macam, stress ke kabut ke apa ke. Tetiba ada orang asing dok menyelit sesuka hati. Dok tanya itu ini. Haha. Well, langsung tak. Doktor Arab kt sini semua nya sangat cool dan rilex serta simple cara bekerja nya. Maksudnya, mereka sangat willing atau pemurah ilmu untuk dikongsikan bersama. Tu je. 


Add caption
'What are you doing here?'
'What are you gonna to know here?'
Haaa, jawab je yang sejujurnya, In shaaAllah takde doktor yang akan marah. Malah, rasa nya mereka lagi suka. XD

Pastu, dah agak bosan kt bahagian tu. Naik pulak ke bahagian surgery. Waktu tu hanya dapat observe je. There is an Neuorosurgery. Nak tanya, macam menggangu doktor. Sambil tengah surgery tu, doktor dok sempat lagi say hi to us.
'Apa khabar? ' Ahah.
Tengok dan tengok. Bau darah menusuk tertusuk menguji deria hidu. Serta lelehan darah yang mengalir pula menguji mata yang memerhati.
Nak dijadikan cerita, lepas 20 minit macam tu kot. Pusing-pusing sekitar katil pembedahan kecil tu, sambil konon nya nak tunggu selesai pembedahan, sebab nak tanya apa yang doktor tu buat semua. Memang dah nak habis dah tu pun. Sikit lagi~
Tetiba rasa macam dada sesak nafas, i mean macam hypoxia lah kot.
Cakap kt partner sepermainan, dorg bawak keluar bilik dan waktu tu memang dah upside down pandangan mata ni. Then, lepas tu terus. Plappp, gelap. 
Sedar je, dah terbaring kt atas kerusi dan terlupa sebentar apa yang terjadi sebab bukak je mata ada nurse makcik Arab dok usaha kejutkan aku dan terdengar suara partner2 tadi.
Kemudian baru sedar. Okay, aku collapse sekejap *bulat mata*
Ouh Nadiaaaa!
What happened there ekcelli???
Nak cakap, sebab pitam tengok darah banyak? Eh? tak pernah ada history pun sebelum ni, dan kau memang tak takut pun dengan darah kan?
Subhanallah, waktu tu macam. Speechless tapi pastu cakap kt diri sendiri. Okay, this is the experience i got today. Buat orang lain risau, dan sendiri tak tahu kenapa jadi macam ni. Punca sebenar? Eheh, mungkin tak boleh tengok proses surgery berdarah-darah tu lama, dan badan masih terperanjat cuba nak adapt.
Are you sure you are gonna be a doctor? Are really A DOCTOR?? Haaaa, nanges.
Pastu jugak, baru sedar betul lah ada penting nya bawa makanan dan minuman manis sewaktu pusing-pusing hospital cenggini. Erm, memang berguna pesanan tu. Kena kt diri sendiri. Ahah!

Eksaited nak buat attachment.
Berakhir dengan ini sahaja untuk hari ini.

Pastu, konon nya nak sambung pusing-pusing kt O&G department pulak. Tapi, erm rasa macam taksedap badan. Lalu buat keputusan untuk balik je. Sobss sobsss T_T hehe.
Takpe, mungkin ada hikmah.

Bila dah jadi, perkara yang terjadi.
Baru tersedar.
Banyak.

Kbai.




Pertama kali rasa pengalaman pitam. Mengerikan sebenarnya, seperti mati hidup semula. Terperanjat. Mohon Allah permudahkan urusan ku dan yang lain, pada masa akan datang. Tangisan dalam senyuman :'(




Tuesday, January 7, 2014

Kata lain bagi USAHA adalah TAWAKAL





Subhanallah pejam celik pejam celik, tetiba dah masuk musim pertengahan tahun. Cepat je masa berlalu. Tanpa disedari masa berlalu begitu pantas meninggalkan kita. Hurm sedar ke tak sedar ke sedar. Midterm makin menghampiri. Eheh. Midyear exam kembali menjelma dan membayangi semua pelajar, khusus pelajar Tahun 3 Batch Avicenna, Universiti Tanta Egypt. 
Di tambah pula dengan debaran subjek yang agak 'baru'. Jadi, feeling dia lain sikit kali ni. Cewah.


Repost gambar dari FB. Cubaan kedua rasanya yang ni, dan agak menjadi jugak lah. Fuhhh, olaaa Faraulah Syukulatah! :)

Gambar strawberi di atas hanya sekadar selingan =p 
Pergh, sempat je. Hehe. 
Sekilo harga dia waktu sekarang ni, 8LE dan tolak tambah dalam RM4 je kalau ikut matawang Malaysia. Kalau taksilap, akan sampai masa harga strawberi ni akan jadi lagi murah. Huuuu... Nikmat. Alhamdulillah.

Well, macam sebelum-sebelum ni waktu exam midterm ni kena bermujahadah lebih sikit. Musim sejuk. Ahah. Waktu ni lah rasa mengantuk berzaman, lapar memanjang, sejuk yang amat sangat serta malas nak bergerak ke sana ke mari dan untuk melakukan sebarang aktiviti tersangat lah berat. Rasa macam nak sepak diri laju-laju bila lemah macam tu. Haha. 
Padahal sedar je, faham je, tahu je...
Dengan usaha yang banyak, in shaaAllah kita akan dapat hasil yang setimpal dengan usaha kita. Kalau usaha sikit, dapat lah hasil daripada sikitnya usaha kita tu. 
Namun, natijah nya Allah yang pegang jua. Jangan lah terlalu angkuh nak claim, 'weh, aku dah usaha banyak kot.. Awat masih tak capai target?' Astaghfirullah. 
Usaha jela sebanyak mana umpama tiada istilah tawakal tu, 
dan tawakal lah sepenuh harapan kepada Allah umpama tiada usaha. 
Allah ada sentiasa untuk kita. Apa yang tertulis, semua nya terbaik untuk kita. Senyum.
Wallahu'alam.


Doakan. Doakan. Doakan. 
Khas kepada yang baca entry kali ni. 
Mohon doakan kami keseluruhan nya agar dipermudahkan. 
Semoga segala apa ilmu yang kami hafal, segala ilmu yang telah kami pelajari ini, memberi manfaat di masa akan datang sekali gus untuk menyumbang tenaga kepada ummah kelak.
Bukan sekadar ilmu takat untuk lepas exam sahaja T_T
Wallahu'alam. Syukran jiddan atas doa nya. 
Dah naik tahun tiga ni, takdelah nak gelabah sangat bila time exam. Cuma berdebar jela. Nervous tu biasa lah, lagi-lagi bila rasa macam taksedia je. Huhu. Ok, itu bahaya! Kbai.


Latest potluck with gegirlz Convent.
Bittaufiq wannagah you ALL. Mohon salah silap sepanjang tempoh pemerintahan >_<











Sunday, January 5, 2014

Le Dumyat, Egypt 1.0


Jumaat lalu, 3 Jan 2014.
Dumyat, Egypt 1.0
Escapism. Pelarian yang bermakna. Eheh.


Kerang melimpah ruah di pinggir pantai. 


Alhamdulillah. Hajat nak kutipkerang di Pantai Dumyat akhirnya kesampaian jua. Hehe. Tahun-tahun lepas ada je plan nak pergi, dan kerapkali je bila waktu plan nak pergi tu. Dengar cerita, kerang dah takde T_T Hajat yang tertangguh. 
Jadi, tahun ni, dengan respons yang laju, terus je setuju nak pergi. Walaupun macam taksedar je diri exam midterm makin menghampiri. Namun apakan daya huhu. Dengan izin Allah, diizinkan jua untuk berukhuwah sambil menikmati alam semula jadi, ciptaan Allah yang indah itu.




Rasa tersangat lah geram dan eksaited yang amat sangat bila tengok kerang yang berteraburan di tepi pantai tu. Yang besar-besar gedabak, bergerak-gerak dengan cangkerang nya itu. Fuhhh, rasa nak kaut guna lori je. Eheh. Over pulak :p

Rasa seronok dan aman jela ber 'aktiviti' kt situ. Tak sesak. Tak ramai org Arab jugak. Erm, mungkin org Arab taktahu kerang tu boleh makan ekcelli, dan mungkin jugak dorg makan je tapi taktahu nak makan macam mana je kerang tu, nak masak apa semua. Kalau orang kita, boleh lah masak sambal kerang ke, rendang kerang ke, sambal taun ke~ Pergh, terliuq dah ni... Hehe.

Suka gambar ni. Stylo! 

Punyalah jaga taknak kasi basah. Sejuk weh sejukkkk


Ini lah geng saya. The part of le Family >..<

Selalu nya kerang-kerang ni banyak bila hujung bulan 12 hingga pengakhiran bulan Januari. Kalau taksilap lah. Jadi, rancanglah waktu percutian kalian sebaiknya. Mengikut pengalaman tahun sebelum ni, bila nak pergi dalam awal bulan Februari tu (musim winterbreak-cuti sekolah), kerang tu macam dah berkurang dan makin takde. Wallahu'alam. 
Pantai Dumyat adalah salah satu tempat peranginan yang seronok untuk dilawati. Pemandangan yang aman damai, angin sepoi-sepoi bahasa. Tak ramai orang. Tak sesak sangat, dan angin kt situ sejuk (ofkos lah, sebab datang waktu winter haihhh) Boleh buat BBQ, makanmakan, sukaneka, atau aktiviti sukan kekeluargaan ke. Menarik jela. 
Kalau naik tremco dari Tanta, setakat ni pergi balik 350LE. Jarak perjalanan memakan masa lebih kurang 2 jam setengah macam tu jugak lah. Mahal sikit mungkin tempat yang dituju adalah kawasan pelancongan. Eceh. Dan ekcelli, dekat dah Dumyat ni dengan Ras'el Bahr, yang dikatakan pemandangan kt sana lagi chantek (tapi takde kerang kt situ). Tapi, taksempat nak pergi huhu. Tu lah, ralit sangat kutipkerang. 

Okay, short update for the story.
Saya takde instag nak share banyak gambar kt situ. Saya takde twitter untuk tweet tiap kali 15 minit. Dan saya segan nak post banyak gambar kt FB sebab macam nak mencari publisiti pulak. Jadi, post kt blog jela. Syok sendiri. Eheh. Saya kan penyegan orang nya. Okay, ada orang bajet goodgood :p

Wallahu'alam. Nikmat Allah yang mana satukah kamu mahu dusta kan?
Selamat study kalian. 
Midterm is just around the corner.
Salam bye =)