Showing posts with label AvicennaTanta. Show all posts
Showing posts with label AvicennaTanta. Show all posts

Wednesday, September 9, 2015

Dah dapat apa je?

' Kau dapat apa je hari ni?'

Pergh, ayat dalam menusuk hati rasa nak lari 100 meter. Ahah, over pulak reaksi haha. Ni kalau aku lah.

Minggu pertama elektif posting tu, akan ada seorang MO ni dia akan tanya ktorg soalan ni.
Sebelum tu lagi dia ada perkenalkan diri, tanya itu ini kt ktorg dan opsss, dia graduate daripada Alex, Mesir. Sempat jugak lah belajar cemana nak 'interpret' bacaan ECG, amik darah patient, dll. Jadi, apa lagi ktorg ni pun dok lah cuba nak melekat dengan dia. Sebab nampak okay, cool je nak layan ktorg. Haha.

Ada sekali tu, ada lah satu kes tu.
Taktahu lah kalau soalan aku tu macam entah apa-apa sangat kot.
Dia tak terus jawab soalan aku tu, malah apa respons dia adalah,
'Okay, balik ni pi baca hypertensive emergencies. Baca, jangan tak baca. Nanti cerita kt aku'
Dan keesokan hari nya, terserempak dengan dia lagi, 'Dah baca hypertensive emergency?'
Dengan muka blur *dalam hati cakap, ingatkan dia dah lupa*, takut-takut nak jawab ya sebab nanti kena bentang kt dia, atau nak jawab tidak, macam serba salah pulak. Eheh.
Pastu, tetiba dia terus je balas, 'Haa, tak baca lah tu.'
Gulp. Haha teruslah kantoi. Jujurnya, baca dan selak gitu je. Tapi taktahu nak apply cemana dan kaitan dengan patient tempoh hari.
Dan, lepas tu dah terus tak nampak-nampak dah MO ni ke mana.

'Apa je kau dah dapat hari ni?'

Jadi nya, sepanjang buat elektif posting ni. Ktorg pun guna lah ayat keramat ni untuk terus kental dalam menghadapi hari-hari attachment kami. Supaya setiap hari, ktorg kena usaha jugak untuk belajar benda baru.

Sekurang-kurang nya, dalam keadaan kita sendiri pun macam takde target kukuh nak belajar apa je sepanjang attachment ni. Mungkin salah diri sendiri jugak kot tak letak apa-apa target. Cuma nya, kami hanya 'random' lah dengan harapan dapat belajar sesuatu.
Jadi, pengajaran nya kt sini ialah kena pandai merancang. Its easy to plan, but the reality is also hard to face.
Sebab nya, orang berjaya akan bina jalan, tapi orang gagal akan sentiasa mencipta ribuan alasan.

Bila kau buat elektif posting dan alami sendiri, baru kau tahu cemana rasa dia. Ahah.
Tak seindah rupa seperti yang dikhabarkan. Dengan nak redah mintak doktor ajar sesuatu dalam keadaan dia tengah sibuk attend patient. Kang asyik layan kau je. Pesakit terabai kang, susah pulak. Tapi, bergantung jugak pada situasi dan doktor tu cemana. Kena pandai selit dan beranimati. Sebab ada pengalaman tu, nampak sendiri ada pelajar dok tanya, pastu doktor tu pi herdik ke dia. Kesian dan scary pulak.

Ouh ya, kenapa dalam cerita kali ni kadang ada membahasakan 'ktorg'. Ekcelli, sebab sesi kali ni saya ditemani oleh kawan sekelas daripada Mesir jugak yeay.

Hmm, dah macam taktahu nak cerita cemana sebab ketandusan idea nak susun ayat cemana urghhh haha.

Anyway, bila ktorg ada tanya ke salah seorang HO kt ED tu mana MO 'hypertensive emergencies' tu 'hilang'. Rupanya, posting dia dah habis kt situ. Sekarang dia posting kt bahagian 'Quality' (?) Alamak, tak tanya pulak tu part apa hehe. Ingatkan sengaja tak datang kerja dah. Pelik ktorg. Kbai.

Okay maaf ya, rasa nak teruskan cerita kt post baru lepas ni.













Sunday, August 16, 2015

Serba sedikit sebelum elektif posting

Hmm, punya lah pening fikir nak cari tajuk atau topik menarik *konon* untuk hapdet blog. Lama weh tak menulis. Karat dah bakat menulis. Haha.

Maklum lah, blogspot ni dah banyak saingan lain. Banyak dah laman sosial lain yang up-to-date, yang lebih cepat dan pantas serta tangkas untuk digunakan. 
Blogspot gini dah 'lame' sangat dah. Orang macam Nadia yang dok suka taip bebel panjang-panjang je, yang masih guna blog ni. Eheh.

Okay, let's back to the main topic.

Alhamdulillah, berpeluang lagi untuk buat elektif posting kali kedua. Menggunakan cuti yang berbaki sebulan je lagi ni, dengan menimba ilmu dan pengalaman inisiatif tambahan sebagai bekalan sesi 'persekolahan' Tahun 5 akan datang. Cewah.


Kalau 2 tahun lepas, mohon untuk buat di Ipoh. Namun, kali ni tukar angin lah pulak. Kita pilih kt Teluk intan pulak. Amboi, kuat jodoh nya dengan negeri Perak haaa. Macam kt Selangor takde hospital (?) Haha.

Bukan sengaja atau sesuka hati pilih tempat ni. Pertama nya, ofkos sebab penginapan dan keduanya adalah pengangkutan. Teluk intan ni kira dekat lah jugak dengan rumah. InshaaAllah, akan ulang-alik je. Kalau 'fast n furious' dan jalan tak sesak, inshaaAllah setengah jam dah sampai ke destinasi. Tapi, kalau kt jalan tu lalala makan angin ke, 50 minit jugak lah baru nak sampai. Hehe.

Ouh ya, kepada adik-adik yang baru nak cuba-cuba mohon attachment/ elektif posting ni. Boleh lah singgah kt blog akak Zida ni, bagaimana cara nak mohon. 

Alaa, cuti paling minimum pun dapat lah dalam 2 bulan. Apalah salahnya, susun masa cari alternatif extravaganza untuk tambah skil praktikal yang memang serba kekurangan kt ejip tu. Paling minimum hari kena buat elektif posting ni pun, 3 minggu je. Eheh.

Mengikut pengalaman sebelum-sebelum ni lah *bajet banyak nya lah hai pengalaman dia lol*
Ni nak cerita sikit lah beberapa soalan femes orang selalu tanya.

Q1: Eh, takpe ke kalau last minit baru nak apply? Kan kalau ikut procedure asal, mesti kena mohon 3 bulan sebelum daripada tarikh yang kita nak tu?

A: InshaaAllah, takpe je. Hospital tu akan terima je ikut tarikh yang kita mohon. 
Tapi, sangatlah bergantung kepada hospital yang dimohon tu cemana, sebab ada hospital yang bagi alasan dah penuh. Jadi, beranikan je diri, tebalkan muka, maniskan senyuman untuk hantar permohonan.
Tapi, tulah. Sepatutnya kita kena lah ikut syarat yang telah digariskan supaya memudahkan urusan memasing. Elakkan lah urusan last minit ni.


Q2: Dokumen dah siap sedia ni, pastu nak mohon cemana? Email, atau pos?

A: Hmm, kalian kena bawak dokumen2 tu ke pejabat pentadbiran hospital. Ringankan mulut untuk bertanya. Malu bertanya, sesat jalan dik. Eheh. Kt pejabat tu, ramai je yang baik, berbudi bahasa dan semua nya tak makan orang, dorg makan nasi lah. InshaaAllah kheir XD
Tapi, tak pasti lah kalau dah ada hospital yang canggih memang gunapakai email untuk berurusan.


Q3: Betul ke boleh mohon satu department je dalam satu sesi elektif posting tu?

A: Eh, rasa nya macam tak. Setakat yang saya tahu, boleh je sesuka hati nak buat kt department mana. Tapi, seminggu tu satu department lah. Kalau kalian buat 3 minggu untuk sesi elektif posting tu, maka boleh je mohon 3 department yang berbeza.
Tapi, pelajar selalu digalakkan untuk pilih department Emergency dan Internal Medicine. Pulun habis-habisan timba ilmu kt 2 department ni pun inshaaAllah cukup dah. 

InshaaAllah rasanya ni je kot dulu. 
Moga baik-baik aje lah esok dan hari-hari seterusnya. Hoho. Doakan ya. 

Nanti dah ada cerita lain, saya kongsi lagi. Hiks. Salam bye :')